woensdag 24 augustus 2016

Hobbykratten en naaidoos ordenen met Marie Kondo (de Konmari-methode, deel 10)

Naar alle waarschijnlijk is dit het laatste artikel in de Konmari-serie. Deel 10. Een mooi getal om mee af te sluiten. Niet dat ik het Konmariën zat ben, maar het is simpelweg een feit dat zo'n beetje alles wat zich daarvoor leende met de Konmari-methode is geordend in ons huis. Het kan zijn dat over een aantal jaren b.l.e.w. weer het een en ander moet geordend worden, want hoe je het ook wendt of keert, er komen toch weer spullen het huis in en je moet wel heel stevig in je opruimschoenen staan, wil je alles altijd keurig netjes geordend a la Marie Kondo houden. 
In dit artikel zijn mijn hobbykratten en naaidoos aan de beurt. 
Op de foto hieronder een bovenaanzicht. De naaidoos valt qua slordigheid wel mee, maar de hobbykratten zitten boordevol en alles zit ook nog eens door elkaar.
Volgens Marie Kondo moet je nu eerst alle spullen op de grond leggen. Dat doen we dus. We pakken eerst de hobbykratten aan en uit:
Vervolgens ben ik een hele tijd bezig geweest om alles eens goed te ordenen, met name de gekleurde papieren. Ik heb de papieren geordend naar kleur en daarna verschillende gerelateerde kleuren zoals blauw en groen in showtasjes gedaan en dit gelabeld. Hierna was het een kwestie van het ordenen en labelen van de rest van de spullen: plaatjes, band en tape, etc. 
De kratten konden weer ingepakt worden. De eerste foto hieronder lijkt niet zo netjes, maar is het toch wel. Zeker geordend. Het plankje bovenop gebruik ik als snijplank en in de etui bevinden zich allerlei soorten mesjes.
In de tweede krat liggen onderin wat patronen (niet zichtbaar). Ook van zolder haalde ik nog wat wol. Onder de wol zijn breipennen en haaknaalden. In de blauwe verdeelbak (2 kanten bruikbaar) bevinden zich strikjes, lintjes, roosjes, etc. etc. 
En passant nog een tip om aan mooie lintjes te komen: in veel gevallen hebben blouses en truien/vesten, bovenaan een lintje, om het kledingstuk goed te kunnen ophangen aan een kledinghanger. Nu gebruik ik deze lintjes nooit in combinatie met een kledinghanger. Wanneer je ze afknipt, heb je mooie lintjes, die je kunt gebruiken voor een cadeautje of voor zelfgemaakte kaarten, of voor wat dan ook.
Na de hobbykratten was de naaidoos aan de beurt. Het bovenvak was eigenlijk al wel naar tevredenheid. De onderste bak heb ik leeggekieperd op bed. Zooitje.
Vervolgens het bovenvak naar wens geordend. Best netjes. En genoeg voorraad zou ik zo zeggen. Garens in allerlei kleuren, zelfs nog van mijn oma. Naalden, spelden, knoopjes, spoeltjes, tornmesjes, raderwieltje. 
Alles wat uit het ondervak kwam heb ik netjes geordend en opgevouwen en weer in de bak gedaan. Dit zijn zomaar een paar stofjes. Ik heb heel wat lappen stof, maar die heb ik en passant nog geordend en in een la op zolder gedaan. Ook netjes.
Tevreden.
Ook deze Konmari-ordeningklus is nu geklaard. Elke keer weer is het een leuke bezigheid. Je raakt wel even een beetje van slag, wanneer je alle spullen op 1 grote hoop ziet, maar wanneer je dan aan het ordenen, opruimen etc. slaat, dan gaat het ook heel snel. En het resultaat mag er altijd zijn. 
Bij bovenstaande ordening heb ik toch wel weer heel wat weggedaan. En, je weet altijd weer wat je hebt.  

Geen opmerkingen: