woensdag 10 februari 2021

Uit het leven van alledag

Het hele vorige jaar heb ik elke maand een bepaalde uitdaging of een bepaald projectje de boventoon laten voeren. Achteraf gezien heel leuk en inspirerend. Aan het eind van het jaar heb ik met mezelf afgesproken soortgelijke maandprojectjes of maanduitdagingen in het nieuwe jaar 2021 niet te doen, omdat het naast leuk en inspirerend me ook wel (gevoelsmatig) vastpinde aan mijn eigen gemaakte afspraken met mezelf en me daardoor meer tijd ontnam dan gewenst.

Nu het nieuwe jaar zich alweer in de tweede maand begeeft, heb ik me toch weer 3 nieuwe projectjes/uitdagingen opgelegd. Nu niet per maand, maar per periode. En die periode is rekbaar. Dit geeft me meer lucht en minder verplichtingsgevoel. 

De volgende projectjes/uitdagingen zijn nu in gang gezet:
1. 5,5 kg afvallen tot en met eind april 2021
2. Het schoonmaken in de 6 zones van en rondom ons huis weer trouw oppakken
3. Me verdiepen in en het uitvoeren van een Wardrobe Capsule voor de komende lente/zomer.

Hoe zien deze uitdagingen/projectjes eruit?
1. Het afvallen:
Het was weer zover, door de feestdagen en ook wel door het thuiswerken zijn er in de afgelopen maanden weer wat kilo's bijgekomen. Niet zoveel als een half jaar terug nog het geval was, maar toch teveel. Het was gelijk weer te merken aan mijn kleding. Nog steeds heb ik allerlei kleding die nu niet lekker zit of net niet past, maar die te mooi en te leuk is om weg te doen. 
Ik ben nu bezig met het afvallen door vooral te letten op mijn voeding. Het snoepen was namelijk in de afgelopen maanden gewoon teveel. Nu eet ik minder ongezond en ook wat mindere hoeveelheden. Ik ga nu nog niet allerlei sportoefeningen doen. Of dit laatste ook nog nodig is, hoop ik zo eind februari eens te gaan bekijken. Het einddoel met 5,5 kg minder hoop ik eind april bereikt te hebben. 

2. Het schoonmaken in en rondom de 6 zônes van ons huis weer oppakken.
Hiermee ben ik gelijk per 1 januari van dit jaar gestart. Al jaren gebruik ik de zelf ingestelde zones van ons huis om extra schoon te maken. Hierover heb ik al verschillende posten geschreven. Vorig jaar is het, mede vanwege de maanduitdagingen en maandprojectjes echt in het slop geraakt. En dat was ook wel te merken, vond ik. Het gewone huishouden ging netjes door, maar net die extra deepcleaning zaken vonden te weinig plaats. 
Nu dus weer trouw elke week een zone. In 6 weken heb je dan extra schoonmaakbeurtjes in en rondom je huis gedaan. En na die 6 weken begin je weer van voren af aan. Het verschil met voorgaande jaren is, dat ik de zonetaken nu in mijn telefoon heb gezet, in de app To do van Microsoft. Het voordeel is dat je je gedane taken kunt afvinken. De taken verdwijnen dan niet meteen uit je app, maar verdwijnen naar onderen. In de volgende sessie kan je de aangevinkte taken weer uitvinken, zodat de taken weer opnieuw klaar staan om afgevinkt te worden. Ideaal. Het afvinken geeft ook nog een mooi piepje als beloning:)

3. Me verdiepen in en het uitvoeren van een Wardrobe Capsule voor de lente/zomer 2021
Het was mijn bedoeling om, net als ik voor de herfst/winter van 2020/2021 had gedaan, voor de komende lente/zomer een behoorlijke nieuwe garderobe aan te schaffen, omdat ik na de geboorte van onze zoon een wat ander postuur heb gekregen en omdat mijn smaak ook wel wat veranderd is. 
Nu las en zag ik op internet al veel voorbij komen over Wardrobe Capsules en mijn interesse was gewekt. 
Heel kort gezegd heb je bij de Wardrobe Capsule een stuk of 37 kledingstukken (bijvoorbeeld voor een seizoen of voor een half jaar) waarmee je talloze combinaties kan maken. Je koopt in zo'n seizoen dan ook niets meer bij.
Nu ik voor de komende lente/zomer nieuwe dingen moet aanschaffen, lijkt met het ook interessant om eens te kijken of ik wat kan met dit gebeuren. 
Hoe wil ik dit aanpakken?
In ieder geval ben ik me nu middels allerlei blogs en video's op internet aan het verdiepen in het gebeuren.
Straks als de kledingwissel er is, in maart/april bij leven en welzijn, wil ik eerst kijken welke goede lente/zomerkleding ik nog heb en wat ik daarmee kan en aan de hand daarvan wil ik dan nog een en ander bestellen, maar niet meer zoveel dat mijn kasten overvol hangen en de keuze nog meer bemoeilijkt wordt. 
Van dit laatste hoop ik via deze blog mijn lezers op de hoogte te houden.
 


Geen vooraf geplande uitdagingen of projectjes.

Toch een paar projectjes:

1. Vanaf janauari tot en met eind april: 6 kg afvallen (voedsel)

2. Verdiepen in en uitvoeren van Capsule Wardrobe lente/zomer

3. Schoonmaken in zones van het huis weer oppakken To do app van Microsoft: vinkje, taak verdwijnt niet helemaal, kan je weer tevoorschijn halen

Geen opmerkingen: