woensdag 6 februari 2019

Een week avondeten met ons ~ Winterkost

Hierbij weer eens een week avondeten met ons. We proberen meestal voedzame en budgetvriendelijke maaltijden te eten. De maaltijden hieronder waren gezond en budgetvriendelijk. Bij verschillende maaltijden geef ik een smaakmaak- of bereidingstip. 
De foto's komen van internet.

Woensdag 30 januari:
Hutspot met een gehaktbal.
De geschilde aardappelen deed ik onderin de pan en daarbovenop deed ik de dungeschilde winterwortelen (budgettip) met een ui in ringen gesneden. Zo heb je maar één pan nodig. De hutspot stampte ik samen met wat gehaktballenjus, wat zout en als smaakmaker wat koek-en speculaaskruiden en een paar theelepels mosterd. Bij de hutspot aten we een zelfgebraden gehaktbal van rundergehakt.
Afbeeldingsresultaat voor hutspot met gehaktbal

Donderdag 31 januari:
Boerenkool met rookworst.
De boerenkool (voorgesneden, eens in de actie gekocht) had ik al enige tijd in de vriezer liggen. De boerenkool kookte ik even (!) apart en daarna maakte ik het fijn met de staafmixer. De gekookte aardappelen stampte ik er doorheen, samen met kookvocht van de boerenkool, wat jus en wat zout en koek- en speculaaskruiden als smaakmaker. Hierbij aten we een stuk rookworst, die we gekregen hadden.
Afbeeldingsresultaat voor boerenkool met rookworst

Vrijdag 1 februari:
Andijvie met aardappelen en kipfilet met uitjes.
De andijvie was aan de krop gekocht, dus moest eerst zelf gewassen en fijngesneden worden. De andijvie kookte ik slechts 15 minuten. Daarna maakte ik het 'aan' met een klontje boter, wat zout en wat paneermeel. Hierbij kwamen de gekookte aardappelen. Een stukje kipfilet had ik in stukjes geknipt (tip!, daarna schaar afwassen) en met stukjes uit in jus gebakken, met daarbij een lepel satésaus. 
Afbeeldingsresultaat voor andijvie

Zaterdag 2 februari: 
Soep met brood
Afbeeldingsresultaat voor tomatensoep met turks brood

Zondag 3 februari: 
Prei met aardappeltjes en pangasiusfilet en een mengsel van ui/paprika/champignon/tomaat en specerijen.
De prei waste ik en sneed het aan kleine stukjes. Ik kookte de prei en maakte het daarna 'aan' met stevia (zoetstof) en een eetlepel kruidenroomkaas (zo heb je geen sausjes uit pakjes nodig). Hierbij kwamen de gekookte aardappeltjes. Mijn man bakte de vis lekker en maakte nog een mengsel van ui, paprika, tomaat, champignon en specerijen. Op zondag eten we altijd ietsje uitgebreider en nemen we ook altijd een wat luxer toetje.
Afbeeldingsresultaat voor prei

Maandag 4 februari:
Zuurkool stamppot met rookworst.
De zuurkool kookte ik apart, want wanneer je dit samen met de aardappelen in één pan kookt, worden de aardappelen door het zuur amper gaar. De aardappelen werden dus ook apart gekookt. Daarna werd het dooreen gestampt, samen met stevia (zoetstof, om het zure wat te neutraliseren), wat jus, zout, koek- en speculaaskruiden en een eetlepel mosterd. De rookworst hadden we gekregen.
Afbeeldingsresultaat voor zuurkool met rookworst

Dinsdag 5 februari:
Chili con carne.
De rundergehakt werd eerst gekruid en gebraden en in kleine stukjes verdeeld. Ondertussen werden de bruine bonen uit pot opgewarmd. Bij het gehakt kwamen gesneden uien, 400 gram soepgroenten, wat chili con carne-kruiden en een scheutje restjus. 
Een heerlijke voedzame maaltijd.
Afbeeldingsresultaat voor chili con carne

Geen opmerkingen: