zaterdag 2 februari 2019

Baby op komst #1 ~~~Voorbereidingen

Na zo'n twee maanden blogstilte, zijn we er weer. 
De titel van deze post verklapt het al, in ons tweepersoons huishouden is een baby op komst. Niet meer gedacht en niet meer verwacht (met mijn leeftijd van 43 jaar en na bijna 11 jaar huwelijk), maar zeer zeker hartelijk welkom! Een wonder!

Nu is ons huishouden en ons huis natuurlijk absoluut niet babyproof, dus daarin moet de komende weken (vanaf nu nog zo 23 weken b.l.e.w.) verandering komen.

In verschillende blogstukjes willen we jullie meenemen in deze voorbereidingen, daarbij het accent leggend op: wat is nu ècht nodig en wat niet persé; wat kan je goed lenen of bij de Kringloop kopen en wat is verstandig om nieuw te kopen; hoe bevallen wat goedkopere en wat duurdere spullen; hoe kan je binnen budgetten blijven en wanneer doe je wat.
Naast deze artikelen zullen er natuurlijk ook weer andere artikelen verschijnen over het leven van alledag.

Wat hebben we tot nog toe al gedaan of geregeld:

1. De zorgverzekering aangepast. 
Omdat ik ietsje ouder ben dan de gemiddelde toekomstige moeder, leek het ons goed om nu een zo'n uitgebreid mogelijke zorgverzekering voor bevalling- en kraamzorg te nemen. Mijn zorgverzekering heb ik al sinds jaar en dag bij de OHRA.nl en de OHRA biedt een uitgebreide aanvullende verzekering aan, die praktisch alles vergoedt betreffende bevallings- en kraamzorg, maar ook evt. bijkomende complicaties en een zwangerschapscursus. Het mooie van deze aanvullende verzekering is, dat je, mocht alles achter de rug zijn en goed verlopen zijn, je deze aanvullende verzekering weer voor een groot deel kan annuleren. In ons geval: mocht alles naar wens verlopen, dan kunnen we vanaf 1 augustus het grootste deel van de aanvullende verzekering annuleren. Dit betekent dat je 5 maanden lang stukken minder betaalt. 

2. Kraamzorg geregeld. 
Wij kozen voor de rstzorg.nl, een betrouwbare en christelijke zorgverlener, waarbij we ons goed voelen.

3. Inschrijven voor info-avonden en cursussen.
Onze verloskundige praktijk verzorgt een info-avond waarop alle wel's en wee's rondom de bevalling besproken worden. Mijn man en ik hopen daar samen naar toe te gaan. Dit is een tip voor iedereen: ga en doe en zoek zoveel mogelijk samen met je man de zaken rondom de komst van jullie baby. Zo raak je ook wat dit betreft, perfect op elkaar ingespeeld.
Onze verloskundige praktijk verzorgt ook een info-avond voor borstvoeding. Deze avond hoop ik alleen te bezoeken en daarna de meest belangrijke info met mijn man te delen.
Mijn man en ik kozen voor een online zwangerschapscursus. Onze verloskundige praktijk gaf hiervoor goede reviews. Een online cursus kan je op je gemak thuis volgen, samen met je man bijvoorbeeld, in je eigen tijd. De online cursus www.ostarazwangerschapscursus.nl helpt je ook met de praktische kant rond bevallen etc. 

4. Oriëntatie op wat te lenen en wat te kopen.
Wij wilden nog niet te vroeg allerlei dingen gaan aanschaffen, omdat we eerst het hartjeklop bij 16,5 weken wilden afwachten. In de afgelopen tijd hebben we wel ons georiënteerd op wat te lenen en wat te kopen. De komende tijd zal ik dit in blogartikelen uit de doeken doen en daarbij ook handige (budget) tips geven.

5. Zwangerschapsverlof geregeld.
Dit moet echt op tijd gebeuren. Zeker in het onderwijs, waarin ik werkzaam ben, want de media vertelt het al, vervanging en inval is niet meer makkelijk te realiseren. Dus hoe vroeger ze met het regelen van vervanging aan de gang kunnen gaan, hoe beter.

Wat staat voor b.l.e.w. de komende week (17-18 weken zwanger) op de planning?
1. In deze week krijgen we te lenen spullen. Hierna weten we ook wat we moeten aanschaffen. Zeker spullen als een draagzak of een campingbedje of kruiken kan je goed lenen. Spullen die hygiëne-afhankelijk zijn, lenen we liever niet. 
2. Op marktplaats zagen we een mooie box. Deze week gaan we kijken of we die voor een mooie prijs kunnen kopen.
3. Voor de eerste maanden willen we een familiewieg gebruiken (wit, wit kan, alles wit...). De wiegmand moet nog weer mooi wit gespoten worden, dat hoop ik aankomende week te doen. Al het kant (randen, voering, hemeltje) wordt door mijn ouders in de soda-week gezet, zodat alles mooi spierwit is (na 43 jaar niet gebruikt te zijn...). Verder wil ik het matrasje zelf met een nieuwe tijk overtrekken (naaien dus!)
4. Zelf lakentjes maken? Dit idee zit nog in mijn hoofd: gewoon mooi wit katoen kopen en dan zelf lakentjes voor het wiegje en het ledikantje naaien, met een mooie kantrand. Moet niet moeilijk zijn.
5. Adressen verzamelen voor de komende geboortekaartjes. 
6. Een paar lessen volgen van de online zwangerschapscursus.

Geen opmerkingen: