woensdag 5 juli 2017

Een half jaar vision-board



Het eerste artikel van dit jaar op mijn blog ging over het vision-board dat ik maakte voor het jaar 2017. Hiernaast het eindresultaat:
Een vision-board is een bord waarop je doelen, missies, visies, zaken die bij je passen, wensen e.d. plakt, verzameld uit bijvoorbeeld tijdschriften.
Het vision-board hangt op mijn werkkamer en is dagelijks zichtbaar voor me.
We zijn nu een half jaar verder. Hoe staat het met al die doelen en wensen en visies en missies? 
Ik heb zomaar 7 toppertjes van het bord gehaald en 7 niet- of halftoppertjes.

7 Tops:
1. Vrouwen die fietsen (doel): mijn man en ik hebben dit half jaar al weer een aantal keren heerlijk gefietst. De laatste tijd klim ik ook wel alleen op de fiets. Dit laatste vind ik nog ietwat schamerig (ik weet niet goed hoe ik het moet noemen), omdat je alleen aan het fietsen bent zonder doel. Net zoals je als vrouw alleen gaat wandelen, dat zal ik ook niet zo snel doen. Onzin natuurlijk, maar het voelt zo. Wanneer ik alleen ga fietsen, hang ik toch wel een tas bijvoorbeeld aan mijn stuur. Dan lijkt het net alsof je een doel hebt, bijvoorbeeld boodschappen doen. Ik wil sowieso het fietsen, samen met mijn man of alleen fijn vaak gaan doen, ook in het tweede half jaar b.l.e.w.

2. Koffie (passend bij me): koffie staat nog steeds op mijn dagelijks programma. Sinds dit half jaar drink ik na vieren geen koffie met cafeïne meer. Ook drink ik de koffie sinds een aantal weken zonder geraffineerde suikers. Ook in het tweede half jaar zullen mijn dagen bruin gekleurd worden door de koffie.

3. Vis (doel, wens): in het kader van gezonde vetten tot je nemen, hadden mijn man en ik als doel gesteld om meer vis te eten. We eten nu elke week een keer vis bij de warme maaltijd. Kibbeling of lekkerbek. Soms een ander visje. Ik vind vis wel lekker, maar het is niet echt mijn lievelingseten. Toch houden we de vis er in.

4. Fruit (passend bij me en doel): we eten sowieso al veel vers fruit, mede doordat we een slowjuicer hebben. Over het algemeen komen we aan de twee stuks fruit per dag. Nu ben ik sinds een maand minder sap van de slowjuicer gaan drinken en meer fruit uit het handje gaan eten. Dit omdat je volgens mij toch teveel fruitsuikers binnen krijgt door de slowjuicersap. Bij fruit uit het handje staan de vezels (die bij het slowjuicen toch wel wat verloren gaan) in goede verhouding tot de fruitsuikers, zodat de suikers beter verwerkt worden.

5. Yoghurt (passend bij me): elke dag staat yoghurt op mijn programma, meestal als toetje na de warme maaltijd, maar soms ook als lunch, vermengd met muesli bijvoorbeeld. Sinds een aantal weken eet ik weer volle yoghurt. Dit uit gezondheidsoverwegingen. Jaren heb ik magere yoghurt genuttigd, denkend dat dat gezond zou zijn (weinig/geen vetten), maar studie leert dat bij zulke yoghurt juist weer meer suikers zijn toegevoegd, om het vetloze smaakje wat op te krikken. In volle yoghurt zitten minder suikers en vetten heb je gewoon nodig. 

6. Erfversiering (doel, wens): al jaren had ik de wens om een tweede zitje te creëren in onze tuin. Van alles geprobeerd, maar niet naar wens. Nu heb ik zo'n tweede zitje. Een heerlijk plekje. Hierover heb ik een blog geschreven in mei (van houthok naar prieeltje).

7. Een schoon huis (doel): een smeerpoets ben ik niet hoor. Ik ben best wel netjes en schoon. Omdat ik eens in de week een grote beurt in het huis doe, zag je soms toch wel het een en ander wat een miniem poetsbeurtje zou kunnen gebruiken, maar wat dan toch weer bleef liggen tot de grote beurt. Nu doe ik meer tussendoor, zodat het huis nog cleaner is en lijkt. Ook al kan het natuurlijk altijd beter.

7 Half-tops of Niet-tops:
1. Foto's (doel): het was mijn doel om me te verdiepen in het maken van mooie, goede foto's (helderheid, close-up, perspectief, etc.). Het afgelopen jaar heb ik hier niets mee gedaan. Ik schiet gewoon nog net zo wat aan als in het verleden. Snel en rap en zoek dan de mooiste uit. Werk aan de winkel dus.

2. Kasteel (doel): het afgelopen jaar hebben we geen kasteel bezocht. Het komende half jaar zal dat wel gebeuren, omdat we in onze vakantie meestal wel een kasteel o.i.d. bezoeken. Komt nog.

3.  Handig (wens): het onhandige wat ik soms heb, is er nog steeds (dingen laten vallen, dingen in een niet zo logische volgorde doen, etc.). Handig zijn bespaart je tijd (en frustratie). Werk aan de winkel dus. Misschien kan ik wat handiger worden, door eerst goed na te denken. Nu doe ik vaak alles vlug vlug.

4. Start de dag (doel, wens): 's morgens moet ik echt een poos bijkomen en wennen aan de dag. Zo rond negen uur ben ik er, ook al sta ik 6 of 7 uur op. De laatste tijd neem ik in mijn ontbijt ook havermout. Misschien dat dat op den duur al een fikse energie geeft, zodat de dag energiek begonnen kan worden?

5. Kookvideo (doel): het meer kijken van kookvideo's is niet aan de orde geweest de afgelopen maanden. Ik ben ze juist minder gaan kijken dan voorgaande jaren. Waarom? Geen idee. Wel kijk ik uit naar de programma's 'Heel Holland Bakt' en 'Master Chef'. Daar smul ik van.

6. Tweedehandsje (doel): volgens mij had ik dit woord op mijn vision-board geplakt om meer naar de Kringloop te brengen en om er meer te kopen. Het brengen gebeurt eens in het half jaar wel. Onlangs zijn er weer twee tassen naar de Kringloop gebracht. Het kopen gebeurt weinig, simpelweg omdat we genoeg spullen hebben. Zo nu en dan snuffel ik samen met mijn schoonmoeder in een Kringloop. Dat is altijd leuk. 

7. Zonder E-nummers...(doel): we letten enorm goed op voedsel zonder E-nummers of met de betere E-nummers, maar helemaal zonder E-nummers leven, dat doen we nog niet. Soms piept er zomaar weer wat ons leven binnen, met verkeerde E-nummers (vermomd achter een ellenlang scrabble-woordachtige naam). We moeten hierop alert blijven, want het is voor je gezondheid.

Geen opmerkingen: