In dit laatste artikeltje van de miniserie 'Tijdsbesparing in het huishouden' wil ik wat tips bespreken die helpen bij het ontrommelen van het huis en daarbij nog wat random tips geven.
1. Terugleggen.
Hoe vaak gebeurt het niet dat we iets pakken en het na gebruik ergens neerleggen waar het niet vandaan kwam, met het idee om het straksjes op de goede plaats terug te leggen? En hoe vaak gebeurt het dan niet dat je zomaar een tijdje bezig bent om spullen van hot naar her op de goede plaats te leggen? Wat heel simpel is en zeer tijdsbesparend werkt, is gewoon: gelijk terugleggen. Je gebruikt iets, je bent ermee klaar en je legt het op de goede plaats weer terug.
2. Twee handen.
Hopelijk hebben de lezers twee handen. Probeer het eens uit: neem in beide handen iets mee, wat naar een andere plaats moet. Dit scheelt je dubbel loopwerk.
3. Bezemen.
Afgelopen zomervakantie hadden we in ons vakantiehuisje een stofzuiger, maar ook een binnenbezem met een stoffer en blik. De stofzuiger hebben we eigenlijk maar minimaal gebruikt. De bezem deed elke dag even z'n rondje door het huis. Thuis gekomen heb ik gelijk voor de bovenverdieping en voor de benedenverdieping een soortgelijke bezem aangeschaft. Tegenwoordig komt de stofzuiger minder vaak uit z'n werkhok (scheelt dus tijd, want: uit hok halen, snoer uittrekken, zuigen, snoer inrollen, wegbergen in hok, vaker een zak moeten verwisselen) en doet de bezem vrij geregeld z'n rondje over onze parketvloer en laminaatvloer.
4. Geen schoenpoets.
(Kunst)leren schoeisel zet ik eigenlijk weinig in de schoenpoets. Alleen wanneer het echt nodig is. Wat ik wel gebruik zijn wasdoekjes voor meubels en leerdoekjes voor leren stoelen (bijv. bij Action verkrijgbaar). Met deze doekjes heb je je schoeisel in een handomdraai weer mooi, fris en glanzend.
5. Boodschappenbriefje.
Al jaren gebruik ik een voorgedrukt boodschappenbriefje. Dit briefje heb ik zelf opgesteld a.h.v. de looppaden in de supermarkt en de verschillende items die we nodig hebben in ons voedselhuishouden. Tijdens het maken van het lijstje is het nu enkel een kwestie van aantallen voor de voorgedrukte items neer te zetten. Scheelt je zo de helft aan tijd. Aan het begin van een nieuw jaar print ik 54 van die briefjes uit (2/3 deel voor de Lidl en 1/3 deel voor de Boni).
1. Terugleggen.
Hoe vaak gebeurt het niet dat we iets pakken en het na gebruik ergens neerleggen waar het niet vandaan kwam, met het idee om het straksjes op de goede plaats terug te leggen? En hoe vaak gebeurt het dan niet dat je zomaar een tijdje bezig bent om spullen van hot naar her op de goede plaats te leggen? Wat heel simpel is en zeer tijdsbesparend werkt, is gewoon: gelijk terugleggen. Je gebruikt iets, je bent ermee klaar en je legt het op de goede plaats weer terug.
2. Twee handen.
Hopelijk hebben de lezers twee handen. Probeer het eens uit: neem in beide handen iets mee, wat naar een andere plaats moet. Dit scheelt je dubbel loopwerk.
3. Bezemen.
Afgelopen zomervakantie hadden we in ons vakantiehuisje een stofzuiger, maar ook een binnenbezem met een stoffer en blik. De stofzuiger hebben we eigenlijk maar minimaal gebruikt. De bezem deed elke dag even z'n rondje door het huis. Thuis gekomen heb ik gelijk voor de bovenverdieping en voor de benedenverdieping een soortgelijke bezem aangeschaft. Tegenwoordig komt de stofzuiger minder vaak uit z'n werkhok (scheelt dus tijd, want: uit hok halen, snoer uittrekken, zuigen, snoer inrollen, wegbergen in hok, vaker een zak moeten verwisselen) en doet de bezem vrij geregeld z'n rondje over onze parketvloer en laminaatvloer.
4. Geen schoenpoets.
(Kunst)leren schoeisel zet ik eigenlijk weinig in de schoenpoets. Alleen wanneer het echt nodig is. Wat ik wel gebruik zijn wasdoekjes voor meubels en leerdoekjes voor leren stoelen (bijv. bij Action verkrijgbaar). Met deze doekjes heb je je schoeisel in een handomdraai weer mooi, fris en glanzend.
5. Boodschappenbriefje.
Al jaren gebruik ik een voorgedrukt boodschappenbriefje. Dit briefje heb ik zelf opgesteld a.h.v. de looppaden in de supermarkt en de verschillende items die we nodig hebben in ons voedselhuishouden. Tijdens het maken van het lijstje is het nu enkel een kwestie van aantallen voor de voorgedrukte items neer te zetten. Scheelt je zo de helft aan tijd. Aan het begin van een nieuw jaar print ik 54 van die briefjes uit (2/3 deel voor de Lidl en 1/3 deel voor de Boni).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten