zaterdag 27 mei 2017

Buikvet en gewicht minderen met 28-daags buikspiertraining #1

Afbeeldingsresultaat voor afvallen
afbeelding afkomstig van internet

Ging het gewicht minderen vòòr mijn 40-ste nog vrij makkelijk, wanneer nodig (zie ook artikelen van januari en februari 2015), nu gaat het allemaal niet meer zo makkelijk. Aankomen gaat supersnel, maar afvallen, ho maar. Buikvetvermeerdering is helaas aan de orde van de dag (zodanig dat ik verschillende kleding liever niet meer aantrek) en ook de weegschaal laat helaas een stijgende kg-lijn zien. Het frappante is dat ik juist niet veel meer snoep, geen grote porties eet en vooral volkoren producten bijvoorbeeld eet en behoorlijk beweeg. Blijkbaar moet ik het lijnen over een andere boeg gaan gooien. 

Wat googelen op internet leert me dat meer vrouwen in mijn leeftijd en ouder met gewichts- en buikvettoename te maken hebben, mede door invloed van hormonen. 

Omdat buikvet gewoon heel erg ongezond is en ik het jammer vind dat ik bepaalde kleding door bovenstaande laat hangen in de kast en ik me niet zo prettig voel in en met mijn huidige gewicht (want waar gaat dat heen?), heb ik na zoeken op internet gekozen voor een 28-daagse buikspiertraining (hierbij de link: http://www.buikspierentraining.nl/wp-content/uploads/2015/09/28-Daags-buikspieren-schema.pdf)
Ook heb ik de suikerpot met geraffineerde suiker weggezet! Geraffineerde suiker schijnt kwaad nummer 1 te zijn in het kader van buikvet-ontwikkeling!!

De laatste tijd heb ik al meerdere trainingsprogrammaatjes gevolgd, bijvoorbeeld via apps, maar ik ben gewoon geen doorzetter en het is niets voor mij om elke dag allerlei oefeningen te moeten doen.
Dit schema zou in 28 dagen tijd je 5 kg. in gewicht doen verminderen. Omdat je niet plaatselijk kan afvallen (je kunt bijvoorbeeld niet enkel oefeningen doen om alleen van je buikvet af te komen) lijkt me dat met 5 kg afvallen ook het buikvet vermindert. En met mijn huidige gewicht is 5 kg net datgene wat ik wil verliezen.
Een voordeel van dit 28-daags schema is dat je maar 3 van de 7 dagen per week hoeft te oefenen! Na elke trainingsdag neem je ook een dag rust. Ook dit bevalt me. Zo hoef je op je drukke werkdagen bijvoorbeeld niet perse te oefenen. Je kunt je eigen tijd indelen. Verder zijn de oefeningen niet zodanig dat je allerlei capriolen met je lichaam moet uithalen, want dat is niet zo mijn ding. 

Klik op de bovenstaande link voor het schema en op in de linkjes van de verschillende oefeningen geklikt hebbend, zie je welke oefeningen het zijn die je moet doen per week. Dezelfde oefeningen komen elke week weer terug, maar dan met meer sets en meer herhalingen. Na elke set moet je een minuut pauze nemen.

Ik heb het volgende plan (b.l.e.w.) voor mezelf opgesteld:
1. Gewicht en buikomvang opmeten (is gedaan, dus je weet waar je begint)
2. De verschillende Engelstalige oefeningen even bekijken en kort in het Nederlands voor mezelf op een rijtje zetten (is gedaan)
3. De 28-daagse planning maken op papier, zodat ik kan afvinken: dit zijn de data voor mij: za 27/5; di 30/5; do 1/6; za 3/6; di 6/6; do 8/6; za 10/6; di 13/6; do 15/6; za 17/6; di 20/6; do 22/6.
4. De training doen, geen geraffineerde suikers eten, althans uit onze suikerpot, kleine avondeetporties nemen (op een ontbijtbord), dagelijks ietsje meer bewegen en noten eten.
5. Na de 28 dagen gewicht en buikomvang meten.

In een volgend artikel zal ik vertellen hoe de stand van zaken is.

Geen opmerkingen: