donderdag 26 maart 2015

Spullen (artikel 1)

Spullen in overvloed
Kennen jullie dat, zoveel spullen te hebben, waar je eigenlijk niets mee doet, maar waar je ook moeilijk afstand van kan doen?

Zomervakantie
Elke zomervakantie duik ik achter de schotten op zolder, waar m'n dozen en bakken staan met spullen. Heel veel boeken (honderden), netjes in bakken en heel veel cd's (honderden) netjes in een rolbak, heel veel tijdschriften en lapjes stof en heel veel dit en heel veel dat. Alles netjes geordend in bakken en dozen. Dat wel.
Elke zomervakantie dus duik ik achter de schotten, haal de dozen te voorschijn, sorteer, bekijk en beoordeel al m'n spullen. Elke zomervakantie gaan er dan ook wat boeken, cd's e.d. weg naar de kringloop of naar de stort. Daarna sluiten zich de schotdeuren om een volgende zomervakantie weer open te gaan met de verzuchting waarom ik toch zoveel spullen heb. 

Kleding
En dan de kleding. Zoveel kleren en sjaaltjes. Veel meer dan dat ik ooit draag. Schoenen en laarzen in overvloed. Spullen, spullen en nog eens spullen.

Opgeruimd
Alle spullen zijn netjes opgeruimd en gesorteerd in kasten, bakken en dozen. En toch, iedere aanblik van die dozen e.d. geven me een onrustig gevoel. Wat moet ik met al die spullen, waarvan ik zoveel items nooit draag, luister, lees?
Het is niet zo dat ik alsmaar spullen bijkoop of verzamel, het is meer dat ik geen of moeilijk afstand kan doen van de spullen. Dan gaat het door m'n handen met de bedoeling om het weg te doen en dan schiet het door het hoofd: misschien luister ik het later wel, of die kan ik nog wel dragen voor het werk in huis of wellicht dat ik deze kleur volgend jaar wel mooi vind. Met als gevolg dat ik dan weer 5 truien voor het werk in huis heb...

Afstand doen
Toch is het goed om zo nu en dan kritisch naar je spullen te kijken en afstand te doen van zaken die je nooit draagt, leest, gebruikt of beluistert. En het beste is het om dit te doen wanneer je voelt dat je een weggooi- of een wegdoebui hebt. Dan heb ik het natuurlijk niet over zaken die, ondanks dat je ze niet aankijkt, toch een emotionele waarde voor je hebben. Het gaat over zaken die eventueel vervangen zouden kunnen worden of waar je best zonder kunt. 
En daarbij geldt: een opgeruimd huis, geeft een opgeruimd hoofd.

Elke zomervakantie gaat er dus wel wat weg naar de kringloop of naar de stort. En elke mei- of herfstvakantie (seizoens- kledingwissel) gaat er wel wat kleding weg naar goede doelen. Maar elke keer komt er natuurlijk ook wel weer wat kleding bij, of een boek van de kringloop, of een ditje of datje. 

Graag zou ik wat grootser en daadkrachtiger te werk gaan met het wegdoen van spullen, zodat er ook wat meer lege plekken ontstaan in kasten, achter het schot, .... en in m'n hoofd.
Ik volg een blogster die meedoet aan een project, om per seizoen een 30-tal items te hebben (inclusief schoenen en sieraden). Die blogster is daar zeer tevreden over: ze combineert veel en hoeft nooit lang na te denken wat ze nu aan moet trekken. Haar kasten zijn ontzettend netjes en overzichtelijk en op kleur gesorteerd. Aan de ene kant trekt me dit wel, maar aan de andere kant ken ik mezelf en zou ik niet weten hoe ik al m'n kleding zou moeten reduceren tot een 30-tal per seizoen (want wat moet ik dan veel (goede items) wegdoen en wat doe ik dan weg?)

Maart
Ik wil dus graag wat drastischer spullen gaan wegdoen. Plan de Campagne dus. Hierover bezin en beraad ik me nog. 
In ieder geval heb ik voor de maand maart als doel gesteld: 40 items wegdoen. Waarom 40? Geen idee. Mooi getal misschien? Achter het schot op zolder heb ik een krat staan en daarin doe ik telkens iets waarvan ik denk: gebruik ik niet, doe ik niets mee, geen mooi boek, zit niet lekker, staat niet mooi meer. Aan het eind van de maand hoop ik de items te gaan tellen en te sorteren voor de stort, kringloop of Leger des Heils.

Mei-se kledingwissel

Voor de maand mei staat de kledingwissel op het programma. Dit betekent bij ons dat we de winterkleding verwisselen met de zomerkleding. Hopelijk ben ik dan in de stemming om ook wat meer weg te doen (naar goede doelen). Welke uitzoekcriteria ik daarbij ga hanteren, weet ik nog niet. Dat wordt nog een plan. Een plan de Campagne.

Geen opmerkingen: