woensdag 28 augustus 2019

Terugblik op praktische zaken in de zwangerschap ~ Moeder en kind #1

Zo, na een hele lange periode van afwezigheid op het world wide web, zijn we weer terug. Wat is er in de afgelopen tijd veel veranderd in het leven van mij en mijn man: een zwangerschap (na 11 jaar getrouwd te zijn en met mijn leeftijd van 44 een waar wonder) en een bevalling achter de rug en een gezinslid (ons klein mannetje) rijker. 

We hopen de draad van bloggen weer wat op te pakken. In ieder geval probeer ik elke week minstens 1 artikeltje te gaan plaatsen op woensdag. De onderwerpen voor de komende artikeltjes zullen niet veel anders zijn dan in het verleden: ordenen, opruimen, gezondheid, receptjes, foto's, tips etc. Gewoon het leven van alledag. Hierbij komen natuurlijk ook wat artikeltjes en foto's rondom het hebben van een kindje. 

In dit artikel wil ik wat praktische zaken aantippen die in mijn zwangerschap voorbij kwamen of de moeite van het doorgeven waard zijn. 
Mijn zwangerschap verliep eigenlijk, op wat kleine klachten na, probleemloos. Ik heb doorgewerkt tot 6 weken voor de uitgerekende datum, maar liep daarna nog 1 week en 4 dagen over. Dit betekende dat ik bijna 8 weken thuis was. Deze periode viel me lang. Liever had ik nog wat doorgewerkt op mijn werk, maar zo was het nu eenmaal afgesproken.
Nu wat praktische tips:

*Buik:
Pas op het laatst begon mijn buik wat in de weg te zitten. Om toch alles met zo'n buik wat te kunnen handelen, heb ik twee dingen aangeschaft, die werkelijk een wereld van verschil maakten:
Afvalgrijper/grijphulp 76 cmLange stoffer en blik op steel - 87 cmAfbeeldingen van internet
Een afvalgrijper en een stoffer/blik met lange steel. Het bukken gaat namelijk steeds moeizamer en overeind komen is dan nog moeilijker. Met deze attributen hoefde ik veel minder te bukken en kon het werk toch gedaan worden. 

*Kleding:
Tot bijna op het laatst heb ik nog wat kleding van mezelf kunnen dragen. Zodoende hoefde ik niet heel veel positiekleding aan te schaffen. Elke keer wanneer iets van mezelf niet meer goed paste, hing ik het aan een andere kant. Zo slonk de past-nog-kleding steeds meer, totdat op een gegeven moment alleen nog positiekleding voldeed. Een paar basisstukken en wat lekkere jurken met (lange) vesten waren een prima investering, ook voor de weken na de bevalling! Mijn eigen shirtjes heb ik gewoon tot op het laatst gedragen. 
Tip: bij Lidl internet shoppen verkopen ze goede, betaalbare en leuke positiekleding. Ook voor babykleding, gemaakt van goed katoen, kan je hier prima terecht.
Nog een tip: koop niet overal positiemodellen voor, maar koop soms maten groter. Dit deed ik bij ondergoed (XXXL:) en panty's (grootste maat) en bij pyjama's. Nu, na de bevalling, heb ik er nog plezier van en in de was krimpt het een en ander ook wel.

*Aanschaf babyspullen:
Op de site van de Consumentenbond kan je een lijst inzien, met daarop alle items die zeker, misschien en eigenlijk niet nodig zijn voor de baby-uitzet. Deze lijst is m.i. wat betrouwbaarder dan de lijsten van bijv. Prenatal of Baby-park, die toch, begrijpelijk, willen verkopen. 
Aan de hand van de lijst van de Consumentenbond en die van de kraamzorg hebben we verschillende zaken geleend (zoals een badje, lakentjes, een wieg), tweedehands gekocht, zoals de babykamermeubels, als cadeau gevraagd, zoals de kinderwagen, box en triptrapstoel en nieuw aangeschaft, zoals de babyfoon, kleertjes, etc. 
Qua kleding wordt altijd geadviseerd om niet teveel in maat 50 (of 56) te kopen, maar ons mannetje, nu 5 weken oud, draagt om zijn body nog steeds maat 50 en om zijn beentjes maat 56. We hebben zelfs allerlei in deze maat nog moeten bijkopen. Bijkopen is overigens snel gedaan. Tevens is de cliché van-hydrofieldoeken-heb-je-nooit-genoeg echt waar! We hadden hiervan al een voorraad, maar we hebben nog heel wat bij gekocht en nog steeds kopen we wel wat bij. Het is echt handig om van kleding, doeken, badcapes, verschoonhoezen een voorraad te hebben, want soms moet je wel drie keer per dag verschonen....zeker met een jongetje...
Ons streven is om om de dag te wassen. Soms ontkomen we er niet aan om elke dag de wasmachine te laten draaien. 

Zomaar wat tips van het moederfront. Wellicht schieten me in de toekomst nog meer tips binnen. Deze worden dan vanzelf in een blog verwerkt. Hier de tips nog op een rij:
1. Koop een afvalgrijper. Hiermee kan je allerlei spullen van de grond oprapen, zonder dat je je hoeft te bukken.
2. Koop een stoffer en blik met lange steel. Ook weer om de reden genoemd bij 1.
3. Draag eerst je eigen kleding 'op', voordat je overgaat tot positiekleding.
4. Koop een paar positiebasics en wat leuke jurken bijvoorbeeld. Online is er echt wel genoeg te krijgen. Online Lidl en C&A waren mijn favorieten.
5. Koop i.p.v. positiekleding (vaak duurder dan gewone kleding) gewoon een paar maten groter. Bij ondergoed kan dat bijv. heel goed.
6. Gebruik baby-uitzetlijsten van onafhankelijke instanties, zoals Consumentenbond of Kraamzorg. Hierdoor koop je niet allerlei onzin of teveel aan spullen.
7. Kijk wat je kan lenen, kan kopen via MP en wat je nieuw wilt hebben.
8. Zorg dat er genoeg hydrofieldoeken, hydrofielwashanden, kleertjes voor de eerste weken (ook in kleine maten) in huis zijn. Je hebt ze echt nodig, soms bij meerdere verschoonsessies op een dag (of nacht:).

Geen opmerkingen: