woensdag 2 augustus 2017

10 tips om minder of gezonder te eten

In de afgelopen tijd waarin door mij pogingen werden ondernomen om af te vallen, kwam ik, middels internet, op ideeën om minder of gezonder te eten. Deze ideetjes wil ik graag als tips meegeven.
Afbeeldingsresultaat voor minder gezonder eten
*Alle afbeeldingen in dit artikel komen van internet.

1. Avondeten op een ontbijtbord:
Op een ontbijtbord past nu eenmaal minder dan op een dinerbord. Wanneer je zo'n ontbijtbord gewoon normaal volmaakt (randen zichtbaar en niet metershoge bergen vormen), eet je misschien wel een kwart tot de helft minder. 's Avonds heb je niet veel voedsel nodig. 

2. Suikervrije kauwgom kauwen.
Zodra ik 's middags bijvoorbeeld trek kreeg in iets zoets snoepigs, nam ik meestal een kauwgompje. Hierdoor had je toch iets in je mond en bijkomend voordeel was dan ook dat je kaken afslanken.

3. Snoeptomaatjes, paprika en komkommer voor het grijpen.
Afbeeldingsresultaat voor tomaat komkommer paprika
Zorg dat je dit soort groentjes in je koelkast hebt. Ze vullen redelijk en zijn gewoon gezond. Tevens kom je zo meer aan je dagelijkse benodigde groentengrammetjes.

4. De helft van het geheel.
Dit past ook een beetje bij dineren van een ontbijtbord. Van zoetigheden en ongezonde zaken kan je je misschien wel aanleren om de helft te eten. Zo nam ik bijna bij elk kopje koffie een koekje. Nu deed ik gewoon de helft. Zo heb je er toch wat bij, maar je krijgt minder 'verkeerdigheden' binnen.

5. Honing in de koffie of thee.
Afbeeldingsresultaat voor honing
Ik heb een poosje geprobeerd om koffie en thee zonder suiker en zoetstoffen te drinken, maar het was me te bitter. Aangezien koffie drinken een feestje voor me is, maar zonder zoetigheid niet meer, ben ik honing gaan toevoegen. Net even die zoetigheid, maar dan wel op een gezonde manier. 

6. De suikerpot wegstoppen.
Afbeeldingsresultaat voor suikerpot
Dit hebben we gedaan, met resultaat. Wanneer we toch een keer zoetigheid in gerechten nodig hebben, dan gebruiken we stevia in de vorm van druppels, tabletjes of poeder. Ook honing kan gebruikt worden en is bijvoorbeeld lekker door de worteltjes heen.

7. Beginnen met minder te eten.
Wanneer je het minder eten een poosje volhoudt, zal je merken dat je na verloop van tijd ook minder trek gaat krijgen. Je maag krimpt immers. Ook trek in zoetigheden wordt minder, met alle goede gevolgen van dien. 

8. Weg met de magere zuivelproducten.
Ik dacht dat ik gezond at van halfvolle melk of magere yoghurt. Maar omdat het vetpercentage zo laag of zelfs nihil is, maken ze zulke producten op smaak met suiker. Ik ben nu gewoon weer aan de volle melk en volle yoghurt en deze bevatten natuurlijk meer vetten, maar ook minder suiker. Een bijkomend voordeel is dat je van volle producten eerder een voller gevoel krijgt.

9. Kies voor de gezondere varianten.
Wanneer je wat ongezonds wil eten, zoals een sausje bij je patat, kan je kijken naar de gezondere varianten. Zo is fritessaus wat 'beter' dan mayonaise en is curry wat 'beter' qua suikers dan tomatenketchup. Achterop de verpakkingen staan de voedingswaarden en die kunnen vergeleken worden.

10.Een goed vullend ontbijt.
Afbeeldingsresultaat voor ontbijt
Zorg ervoor dat je ontbijt goed vullend is. Zo krijg je energie en heb je minder snel trek in een koekje of wat dan ook. Volle kwark of yoghurt met fruit en muesli vult heel goed. Ook havermout, in melk, yoghurt of kwark kan een goede start zijn. Neem bij broodinname vooral volkoren producten. Deze vullen beter.  

1 opmerking:

Loena Araya zei

Hele goede tips, jammer dat ik weinig reacties zie. Maar wat een leuke blog heb je, ik blijf zeker volgen :)
Liefs Loena