woensdag 2 december 2015

Kruidenkast opruimen met Konmari (8)

Boven onze afzuigkap hebben we een kruidenkastje. We gebruiken vrij veel kruiden en specerijen bij de bereiding van ons eten, ook omdat we eigenlijk geen kant en klare pakjes en zakjes gebruiken (onder andere vanwege de vaak aanwezige verkeerde E-nummers en de grote hoeveelheden zout). Verschillende kruiden worden door mijn man gekweekt en gedroogd. Andere kruiden en specerijen kopen we in de supermarkt. Ook kopen we ze wel in Duitsland, tijdens onze vakanties, want daar heb je regelmatig lekkere soortjes voor leuke prijsjes. 

Onlangs heb ik onze kruidenkast weer eens opgeruimd, gezuiverd en geordend, volgens de Konmari-methode. Dit betekende dat ik eerst alle kruiden uit het kastje haalde, vervolgens het kastje even uitsopte. Daarna heb ik elk potje door m'n handen laten gaan, terwijl ik me daarbij afvroeg: 'Word ik hier blij van?' (of: 'De houdbaarheidsdatum is al verstreken, dat is op zich niet erg, maar kunnen we deze kruiden nog gebruiken?'). Vervolgens heb ik de potjes die ik wilde houden, aan de buitenkant schoongemaakt en weer ordenend teruggezet in het kastje. 
Hier het resultaat:

Op de bovenste plank zijn links kruidenpotjes van de Action te zien. Hierbij zitten groene kruiden, maar ook pittige kruiden. Aan de rechterkant zijn de vlees- en viskruiden te zien.
Op de middelste plank zijn links de pepers te zien en rechts de zoutjes. 
Op de onderste plank zijn te zien: Rozemarijn, Chili, Kruidnagel, Italiaanse kruiden, Gember, Dille, Sesam, Knoflook, Komijn, Kummel, Koekkruiden, Kaneel, Nootmuskaat en Kerrie. (Het valt me op dat veel namen met een K beginnen!)

Ik vind het netjes en overzichtelijk tonen. Verschillende potjes zijn weggegooid of opnieuw bijgevuld. 

Tot slot: Wikipedia: het verschil tussen kruiden en specerijen:
Specerijen en kruiden zijn beide plantaardig. Het verschil tussen de twee is niet vastomlijnd. Met kruid wordt meestal verwezen naar een specerij afkomstig van een kleine groene plant. Zulke planten groeien vaker in gematigde klimaten en voornamelijk het bladgroen en stengels worden gebruikt als smaakmaker. Met specerij wordt meestal verwezen naar een smaakmaker uit andere, voornamelijk tropische klimaten. Van deze planten worden ook de bloemknoppenmeeldradenzaadjesvruchtenbast, en wortelstok gebruikt.[1]



Geen opmerkingen: