donderdag 9 april 2015

Effectief boodschappen doen

Iedereen die regelmatig boodschappen doet, kent dat wel, je maakt thuis een boodschappenlijstje aan de hand van de voorraden die je nog hebt. In gedachten dwaal je met je karretje langs de winkelschappen en probeert thuis zo te bedenken wat je nodig hebt. In de winkel aangekomen, werk je je boodschappenlijstje af, maar bij de kassa aangekomen ligt er nog veel meer in je karretje wat niet op je boodschappenlijstje stond en thuis aangekomen blijkt dat je toch wat zaken vergeten bent. Herkenbaar toch?

Voor mezelf werk ik nu sinds drie jaar met een zelf ontwikkeld systeempje, dat voor mij perfect effectief werkt en dat naar verschillende kanten toe. 

1. Hoe ziet dat systeempje er uit?
2. Wat zijn de voordelen?
3. Werkt het?




Hoe ziet het systeempje er uit?
Meestal doe ik onze wekelijkse boodschappen bij de Boni. De gang door de winkel is eigenlijk altijd dezelfde. Ik heb nu op een derde van een A4-vel alle SOORTEN boodschappen genoteerd in twee kolommen (zie de foto hierboven). Het lijstje begint bijvoorbeeld met: aardappels, potgroente, blikgroente, fruit, soepgroente, champignons, tomaten, etc. Voor de soorten staat een klein stippellijntje. De soorten staan in de volgorde zoals ik altijd door de winkel loop.
Elk jaar kopieer ik een stuk of 55 van die velletjes. Dit pakketje bewaar ik in de kamer, waar ik altijd het boodschappenlijstje opmaak, dicht bij de voorraadkast en met een Bonikrantje bij de hand.
Ik kijk eerst wat we hebben in de voorraadkast en in de koelkast en in de vriezer. Daarna hoef ik alleen maar aantallen voor de soorten van boodschappen te zetten en streep ik de soorten door die we de betreffende week niet nodig hebben. Bijvoorbeeld: voor brood zet ik een 2, voor melk zet ik een 1, vleeswaren streep ik door, etc. Daarna blader ik nog het wekelijks krantje door en zet achter de verschillende producten een A, wanneer ze juist in de Actie zijn.

Wat zijn de voordelen?
Eigenlijk kleven er alleen maar voordelen aan dit systeempje. Hier komen ze op een rijtje:
* Je hebt altijd al een boodschappenbriefje bij de hand (je hoeft geen stukje papier te zoeken)
* Je weet precies wat je in huis hebt, omdat je het elke week weer controleert
* Je maakt eerst 'oudere' producten netjes op
* Zo'n boodschappenbriefje is echt in een mum van tijd gemaakt, want je hoeft immers alleen maar getalletjes te noteren
* De wekelijkse uitgaven zijn echt verminderd
* Je loopt effectief door de winkel
* Je hoeft niet te zoeken in de winkel of lang na te denken over iets wat je wel of niet nodig hebt
* Je komt nooit met te veel of te weinig thuis

Werkt het?
Jazeker! Ik zou niet anders meer willen! Het scheelt me behoorlijk veel tijd en (leuke bijkomstigheid) ook geld. 
Wel werkt het lijstje niet helemaal optimaal wanneer je naar een andere winkel gaat, omdat in een andere winkel de indeling immers weer anders is. Nu wil ik er nog één maken voor de Lidl, want dat is de laatste tijd een winkel (net nieuw in onze stad) waar ik ook nog weleens vertoef.

Hoe doen jullie boodschappen?

2 opmerkingen:

Nicole Orriëns zei

Ik doe het met een gewoon lijstje, maar heb inderdaad regelmatig ook andere dingen in mijn karretje. Ondanks het lijstje ben ik toch gevoelig voor impuls aankopen.

Ik vind jouw systeem dan ook erg slim!

Huisvlijt

Ar zei

Dank je voor je reactie. Ik ben zelf ook gevoelig voor impulsaankopen, zeker ook op voedselgebied, maar middels dit lijstje en met-het-streng-toespreken- van-mezelf-in-de-supermarkt om niets extra's te kopen, lukt het (meestal...) allemaal aardig.