zaterdag 4 november 2017

Natuurlijke 'medicijnen' voor de herfst en winter

De herfst en winter zijn zeker de seizoenen waarin verkoudheden, griepjes, je niet helemaal fit voelen, vermoeidheden en wat al niet meer, je parten kunnen spelen. Vaak in zodanige mate dat je niet ziek genoeg bent om thuis te blijven van je werk of andere verplichtingen en bezigheden, maar ook niet gezond genoeg dat je fijn je werk of andere verplichtingen en bezigheden kunt doen. In zulke omstandigheden, zeker wanneer ik moet werken, grijp ik toch te regelmatig naar een paracetamol, of in ergere gevallen, naar een ibuprofen. Gelukkig slik ik verder geen medicijnen en wil ik graag dit zo lang mogelijk volhouden, maar ook de inname van een aspirine kan wat mij betreft nog wel iets minderen. Heerlijk om hierover even te googelen op internet. Ik kwam de volgende natuurlijke 'medicijnen' tegen, die (preventief) ingenomen kunnen worden, met goede gevolgen. De komende maanden wil ik dagelijks deze zaken innemen (preventief). Hopelijk mogen we (natuurlijk ook met de zegen van Boven) goed en gezond, fit en energievol door de komende seizoenen gaan.

1. Laurierdrop:
Laurierdrop is gemaakt van zoethout. Bij hoge bloeddruk moet je met deze dropjes oppassen. Laurierdrop werkt goed bij griep, verkoudheid, luchtweginfecties, spierpijnen, kriebelhoest en nog tal van zaken. Tevens zou het een goed anti-depressivum zijn. 
*Mijn voornemen is om 's morgens een dropje te nemen, nadat ik uit bed ben gestapt (om een ietwat ochtendhumeur aan te pakken) en om 's avonds een dropje te nemen. Ik heb in het verleden al ondervonden dat door het zuigen op een dropje voordat je gaat slapen, een hinderlijke kriebelhoest, waardoor je wakker zou blijven, geheel verdwijnt!

2. Honing met kaneel:
Honing heeft geneeskrachtige werkingen en kaneel heeft dat ook. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat een combinatie van deze twee elkaars heilzame werkingen nog versterkt. Op internet is hierover veel interessants te lezen en eigenlijk lezen we ook op alle sites een eenduidig verhaal. De combinatie is bijvoorbeeld goed tegen verkoudheid, vermoeidheid, slapeloosheid, gewichtstoename, gewrichtspijnen, ongezonde aderen. Er zijn zelfs bijzondere studies en onderzoeken te lezen waarbij de combinatie van honing met kaneel werd ingezet bij het bestrijden van kanker (in vergevorderde stadia) met wonderlijke genezingen als gevolg. In dit laatste wil ik mij nog wat meer verdiepen. Wellicht dat er nog wel een keer een artikeltje van mijn hand hierover verschijnt. Ik ben heel benieuwd wat voeding in geval van kankers kan doen. Misschien wel meer dan de medicijnindustrie ons doet geloven...
*Mijn voornemen is om drie keer per dag een combinatie van honing met kaneel te nuttigen. Dit kan bijvoorbeeld op een boterham of een rijstwafel. Het kan ook in de thee of koffie. Of als papje over wat fruit sprenkelen. 

3. Pepermunt(thee):
Pepermuntthee is heel goed om te nuttigen bij hoofdpijn of migraine. Ook zou het een ontspannen slaap bevorderen, zodat je echt uitgerust wakker wordt. Pepermunt heeft een heilzame werking bij een slechte adem, verlicht je geest en geeft je alertheid. Dit onder andere, want op internet is een scala aan goede werkingen te lezen.
Zelf heb ik zo nu en dan last van hoofdpijn (en soms migraine). Ik denk dat hoofdpijn in veel gevallen ook te maken heeft met de inname (of het gemis hieraan) van voedsel. Ook wanneer je bijvoorbeeld te weinig drinkt, kan je hoofdpijn krijgen. 
*Mijn voornemen is om een pot pepermuntthee te zetten wanneer ik hoofdpijn of migraine heb en deze gedurende de hoofdpijntijd op te drinken. Verder wil ik dan ook regelmatig een pepermuntje nemen. In mijn broodtrommel voor op mijn werk heb ik nu ook wat pepermuntjes gedaan, voor het geval dat hoofdpijn de kop opsteekt. Verder wil ik 's avonds een kopje pepermuntthee drinken. Misschien wel met honing en kaneel :), om zo een ontspannen nachtrust tegemoet te gaan. 

Natuurlijk weet je niet of bovenstaande zaken een griep zullen voorkomen, maar het zijn in ieder geval wel gezonde zaken voor je lichaam (mist met mate genuttigd, maar dat is met alles zo). Ik geloof dat we, naast de gezondheidszegen van Boven, zelf moeten zoeken hoe we zo verantwoordelijk mogelijk met ons lichaam kunnen en moeten omgaan. De natuur biedt ons daarbij veel handreikingen, die het uitproberen waard zijn.

Geen opmerkingen: