zaterdag 30 september 2017

Heel Holland Bakt, dus ik ook # 4 ~Koekjes: 2 keer zoet en 1 keer hartig~

Zoals al in eerdere afleveringen gezegd, ben ik fan van het programma 'Heel Holland Bakt'. Eigenlijk kan ik niet goed bakken en heb ik weinig geduld om netjes te bakken, maar ik vind bakken bij tijd en wijle wel erg leuk om te doen.

Het regende deze morgen, dus ik had zin om koekjes te bakken. En dan vooral met snelle receptjes. 
Ik heb 3 soorten koekjes gebakken: speculaas, krakelingen en kaas-kerrie. 
De speculaaskoekjes en kaas-kerriekoekjes bakte ik op dezelfde bakplaat. De krakelingen heb ik daarna nog vervaardigd. Alle 3 soorten zijn even lekker!

Voor de speculaas- en kaaskerriekoekjes had ik nodig:
De speculaaskoekjes: 
Ik mengde 30 gram bloem+15 gram boter+15 gram bruine basterdsuiker+2 gram speculaaskruiden+bakpoeder+scheutje melk+1/5 tl zout+wat kokos door elkaar en maakte er een deegballetje van.

De kaaskerriekoekjes:
Ik zeefde 25 gram bloem en 1/4 tl zout door elkaar en roerde hierdoor 1/2 tl kerriepoeder+wat gemberpoeder en 40 gram geraspte belegen kaas heen. Daarna kneedde ik het met 25 gram zachte boter tot een deegbal:
Ik had leuke uitsteekvormpjes klaargelegd, maar het deeg was te plakkerig om hieruit fatsoenlijk vormpjes te steken. Daarom maakte ik maar zelfgevormde koekjes. Niet moeders mooiste, maar tja:
Een 15 minuten bakken op 175 graden gaf dit resultaat:
Tijdens het bakken waren ze er mooier uit te komen zien :)
Terwijl deze koekjes afkoelden op een rooster, ontdooide ik een plak bladerdeeg:
Van dit bladerdeeg sneed ik dunne reepjes:
De reepjes drapeerde ik op een bakplaat in de vorm van een krakeling:
Ik besmeerde deze krakelingen met koffiemelk (is een vervanger van ei) en bestrooide ze met kaneelsuiker (1,5 el suiker vermengd met 1/2 tl kaneel):
Na 18 minuten bakken op 180 graden konden ook deze koekjes afkoelen op een rooster:
Van alle koekjes heb ik de kleinste (want tja, de weegschaal hè?) versie geproefd. De speculaasjes zijn mildzoet van smaak. De kokos proef je niet echt terug, maar de smaak is onmiskenbaar speculaas. De kaaskerriekoekjes zijn zo vol van smaak. Heerlijk. Zelfs een beetje pittig. Ik denk dat dat komt door de gember, ook al proef je dit niet direct terug. Goed gelukt. De krakelingen zijn luchtig. Beetje appelflapsmaakachtig, maar dan zonder appel. Ook goed gelukt en makkelijk snel te maken wanneer je visite krijgt, maar geen koekjes hebt.
Al met al een prima baksessie.

Geen opmerkingen: