zaterdag 16 september 2017

Heel Holland Bakt, dus ik ook #2 ~Utrechtse Sprits~

Via Uitzending gemist kijk ik de afleveringen van Heel Holland Bakt. Het seizoen is weer begonnen. Zo heerlijk om daarnaar te kijken: hoe de kandidaten bezig zijn, hoe de kandidaten problemen oplossen, welke prachtige of minder prachtige resultaten uit de ovens en keukens in de tent komen rollen. Net als deze serie, vind ik ook Masterchef zo heerlijk om te kijken. 

Nu ben ik geen meesterbakker. Absoluut niet. Eigenlijk kan ik helemaal niet goed bakken en koken, braden en grillen. Maar ik vind het wel leuk om te doen. Het probleem bij mij is: ongeduld. Wanneer iets mislukt, zal ik niet snel net zo lang doorgaan totdat het wel lukt...

Het leek me leuk om tijdens dit seizoen van 8 afleveringen, ook zelf 8 afleveringen af te leveren op mijn blog van 'Heel Holland Bakt, dus ik ook'.

Hier dus aflevering 2: Utrechtse Sprits:
Ik heb eerst een aantal keren het bakfilmpje van Robèrt bekeken. Daarna aan de slag getogen met de ingrediënten, qua gewicht gehalveerd.
Eerst een fotootje van de te gebruiken producten. In plaats van witte basterdsuiker had ik nog lichtbruine basterdsuiker staan. Dus dit werd 'm:
75 gram lichtbruine basterdsuiker/105 gram zachte roomboter/2 gram limoensap/2,5 gram zout/12 gram ei/125 gram bloem/plak melkchocolade

Voordat het wrijfdeegje gemaakt werd, maakte ik eerst het aanrecht schoon met baking soda en waste mijn handen grondig. 
Het wrijfdeegje vond ik erg plakkerig blijven en ik was een beetje bang dat de basterdsuiker, toch wel korrelig, ons kunststoffen aanrecht zou schuren, maar dat bleek gelukkig achteraf niet zo te zijn. 



De bakplaat behandelde ik ook zo ongeveer als Robèrt deed, dus met stroken en wat bloem, zodat je spuitbanen kreeg. Wel niet zo recht, maar ja:

Dan het opspuiten van het deeg. Kracht zetten. Maar dat vonden de bakkers in de tent ook. Een zakje ging kapot. Het zijn ook wegwerpzakken:

Met de tweede zak ging het spuiten ook wat netter en beter. Is ook een kunst, om mooi te spuiten:
De koekjes bakten in 20 minuten op 165 graden (boven- en onderwarmte gaar). Ze bleken iets uitgelopen te zijn en wat donkerder van kleur, maar dat laatste kwam door de lichtbruine basterdsuiker:
Voor de chocola gebruikte ik niet puur, maar melkchocolade:
Het werd gesmolten au bain marie. De koekjes in de chocola dopen, ging me niet goed af, dus ik bedroop ze met de chocola. De een werd zo mooier dan de ander. 
Hier het resultaat. Qua uiterlijk zou ik misschien de tent uitgejaagd worden, maar qua smaak zou ik misschien nog wel mogen blijven, want ze zijn verdraaid lekker....

Geen opmerkingen: