zaterdag 9 september 2017

Heel Holland Bakt, dus ik ook #1 ~minitaartje met fondant en chocola~

Via Uitzending gemist kijk ik de afleveringen van Heel Holland Bakt. Het seizoen is weer begonnen. Zo heerlijk om daarnaar te kijken: hoe de kandidaten bezig zijn, hoe de kandidaten problemen oplossen, welke prachtige of minder prachtige resultaten uit de ovens en keukens in de tent komen rollen. Net als deze serie, vind ik ook Masterchef zo heerlijk om te kijken. 

Nu ben ik geen meesterbakker. Integendeel. Eigenlijk kan ik helemaal niet goed bakken en koken, braden en grillen. Wanneer ik zou meedoen met dit programma, zou ik bij voorbaat al de tent moeten verlaten, maar ik vind het wel leuk om te doen. 

Het leek me leuk om tijdens dit seizoen van 8 afleveringen, ook zelf 8 afleveringen af te leveren op mijn blog van Heel Holland Bakt, dus ik ook.

Hier dus aflevering 1: Minitaartje met rolfondant en chocola:
 Eigenlijk vind ik 'm niet zo mooi en netjes, dus een beetje mislukt, maar het eerste taartje dat ik hiervoor maakte, was nog meer mislukt (zie onderaan dit artikel). Aldoende leert men. Er valt nog veel, heel veel te verbeteren, maar het beginnetje is er.

1. Ik bakte eerst een cake. De benodigdheden kwamen uit een pak. Er moesten alleen eieren en boter toegevoegd worden. Gewoon een simpele cake.
2. Uit plakjes van deze cake stak ik met een glas 2 rondjes.
3. Tussen deze rondplakjes deed ik een laagje aardbeienjam. Daarna plaatste ik de rondjes op elkaar. De basis voor de minitaart:

4. Bij de Action had ik rolfondant gekocht (tip: is niet echt lekker, beter is het om rolfondant bij een bakker of speciaalzaak te kopen). Ik rolde met een roller (een vershoudrol, want dan plakt het minder) op het keukenblad, besproeid met poedersuiker, een lapje en sneed er later met een pizzasnijder een reep uit ter grootte van de zijkant van het taartje:
5. De zijkant van het taartje bestreek ik met wat suikerwater (poedersuiker met een druppel water) en om deze zijkant plakte ik het rolfondantreepje:
6. Au bain marie smolt ik marsepeinchocola en deze gesmolten chocola goot ik over het taartje:
7. Met wat chocola depte ik het witte fondant, zodat het een bruinige kleur kreeg en het taartje werd nog gedecoreerd:
En hieronder de eerste geheel slordige en wat mislukte versie:
Op de achtergrond is nog een boek te zien, met daarin de meest prachtige en lekkere cupcakes, taarten etc. rijk versierd met fondanten en versieringen....

Geen opmerkingen: