woensdag 13 september 2017

Beierse klederdracht: deelbaar schort DIY

In de afgelopen zomervakantie zijn mijn man en ik weer wezen genieten in Zuid-Duitland, in het Beierse land met de Duitse Alpen. We komen daar al een paar jaar en elke keer genieten we weer met volle teugen. 
In het dorpje waar we bivakkeerden, bevond zich een klederdrachtenwinkel. Ook in andere plaatsen in onze buurt, kwamen we zulke winkels tegen. Persoonlijk vind ik de Beierse klederdracht erg mooi! Wanneer er een dorpsfeestje is of er is een bruiloft, dan is het heel gewoon voor de bevolking om zich in de mooiste klederdrachten te hullen. Zelfs komt het voor dat een bruidspaar op de grote dag trouwt in klederdracht. Ook in restaurantjes wordt de bediening regelmatig gedaan door mensen in klederdracht gestoken. Prachtig. Zeker de kleurencombinaties die worden gebruikt voor de klederdracht van de vrouwen. Hieronder zomaar wat afbeeldingen van internet:
Afbeeldingsresultaat voor beierse klederdrachtAfbeeldingsresultaat voor beierse klederdrachtAfbeeldingsresultaat voor beierse klederdrachtAfbeeldingsresultaat voor beierse klederdrachtAfbeeldingsresultaat voor beierse klederdrachtAfbeeldingsresultaat voor beierse dirndl

Het enige wat ik minder mooi vind aan de vrouwelijke klederdracht, zijn de diep uitgesneden bloesjes. Toch verschilt dit ook wel weer per regio. We zijn ook wel eens in andere regionen van Zuid-Duitsland geweest, waar de vrouwen veel ingetogener er bij liepen. 
Nu vind ik deze klederdracht prachtig, maar er zelf mee lopen, dat zie ik nog niet zo in ons land, ook al zou ik het best willen. Toch wilde ik deze vakantie een aandenken creëren aan deze klederdracht. Daarom kocht ik bij een prachtige ! klederdrachtzaak in Garmisch Partenkirchen (Trachten und Modehaus Grasegger) 
een mooie stof in de uitverkoop. Deze stof is van linnen gemaakt en aan twee kanten doorgeweven. De stof is dus aan beide kanten draagbaar:

Mijn plan was om van deze stof een schort te maken, zoals bij de klederdrachten gedragen wordt, maar dan niet voor het dagelijks leven, maar voor het kokkerellen. 
Voor de schort tekende ik zelf een soort van patroon:
Het was mijn plan om er een deelbaar schort van te maken, dus met een bovenstukje dat er afgehaald kon worden en met een roezeltje onderaan dat er ook afgehaald kon worden. Soms heb je namelijk behoefte aan een lange schort en soms aan een korte schort. Soms heb je zin in roezeltjes en froezeltjes en soms niet. 
Na naaien, passen, meten, blij worden, drukknoopjes aanzetten, draadjes afknippen en opstrijken, was hier het resultaat:

De schort heeft rimpeltjes bij de boord en is verstelbaar en deelbaar:




Ik ben er blij mee! Bijna na jammer om te dragen.... 

Geen opmerkingen: