zaterdag 29 juli 2017

Uitdaging: op gewicht blijven in je vakantie #2

Afbeeldingsresultaat voor afvallen vakantie
afbeelding van internet
Wat is het makkelijk om aan te komen in de vakantie. 
Wat is het moeilijk om op gewicht te blijven in de vakantie.
Deze twee zinnen heb ik de afgelopen weken dat we met vakantie waren, aan den lijve ondervonden. We vertoefden in het prachtige land van onze Duitse buren en hebben daar een heerlijke vakantie gehad. Naast alle mooie en leuke dingen die we gezien en gedaan hebben, heb ik deze vakantie ook wat op mijn gewicht gelet. Mijn doel was, zoals in het eerste artikel te lezen is, niet meer 2-4 kilo aan te komen, zoals eigenlijk alle voorgaande vakanties wel gebeurde. Is dit gelukt? En hoe heb ik het aangepakt deze vakantie?

Thuisgekomen, in het uur van de waarheid op de weegschaal, bleek dat ik 1,3 kilo ben aangekomen. En dat vind ik netjes. Deze kg 'moeten' er wel weer af, maar dat gaat wel lukken.
Hoe ging het?
*Ik gebruikte ook in de vakantie de app 'Food'. Op deze app tik je alles in wat je eet. De kcal worden geteld, maar ook de toegestane percentages koolhydraten, eiwitten en vetten. Ik heb deze app op veel dagen gebruikt, maar niet op alle dagen.
*Wanneer je op vakantie bent, eet je toch anders dan anders. Je snoept wat meer, je koopt wat vaker een ijsje, je eet broodjes, die toch meer kcal hebben dan een gewone volkoren boterham, je belegt je broodjes met lekkere dingen, je drinkt meer frisdrank, etc. 
*Op de dagen dat ik de app gebruikte, merkte ik wel hoe snel je aan de 'toegestane' kcal komt. In mijn geval was dat 1886 kcal. Een broodje tikt al behoorlijk aan. En 2 broodjes lustte ik 's morgens ook wel. Soms werd ik behoorlijk beheerst door die kcal en ontzegde me dan ook wel van alles. Daarom dat ik op sommige dagen de telefoonapp aan de kant heb gelegd en gewoon heerlijk gesmikkeld heb, wat ik wilde. 
*Toch hebben mijn man en ik deze vakantie vanzelfsprekend wat minder extra's genomen dan in vorige vakanties. We hebben minder ijsjes gegeten, niet elke dag bij het ontbijt ook nog, naast alle andere ontbijtingredi√ęnten drinkyoghurt bijvoorbeeld genomen. We hebben minder chips gegeten, maar in plaats daar van nootjes. We hebben veel groenten en fruit gegeten en gekozen voor drinken met wat minder kcal, zoals appelsap. 

Samengevat kan ik zeggen dat in de afgelopen vakantie het letten op het gewicht best goed gegaan is. Dat op sommige dagen het letten op gewicht via de app niet heel goed in de smaak viel, dus de app aan de kant werd gezet en dat al met al de gewichtstoename redelijk binnen de perken bleef. 
De komende weken wil ik door middel van weer het 'normale' eten en wat meer bewegen weer de 1,3 kg afvallen.

Geen opmerkingen: