zaterdag 8 juli 2017

Uitdaging: op gewicht blijven in je vakantie #1

Afbeeldingsresultaat voor vakantie gewicht
afbeelding van internet

Aankomen?
Oei! Elke vakantie-einde is het weer schrikken van de weegschaal: standaard een kilo of 2-4 aangekomen. 
Dit aankomen is niet verwonderlijk. De meeste mensen zullen het wel kennen dat je in je vakantie of op vakantie toch anders eet, ongezonder, meer, snoeperiger, vetter, etc. Ook bij mij en mijn man is dat niet anders. We eten anders (bijv. in het buitenland zijnde vinden we het heerlijk om eens wat anders dan anders te kopen en te proberen), we eten meer (meer broodjes bij het ontbijt, meer avondeten en vlees, meer tussendoortjes, meer suikerhoudende drankjes), we eten snoeperiger (soms wel 2 ijsjes op een dag, meer chocola en koekjes) en we eten vetter (meer vlees, regelmatig BBQ-en, etc). 

Uitdaging.
Dit jaar wil ik zelf proberen redelijk op gewicht te blijven. In ieder geval wil ik niet meer 2-4 kilo aankomen. Juist die 4 kilo die onlangs met een intensieve training en afzien bij het eten (lees: snoepen) er gelukkig af is gegaan. Hoe ga ik dit aanpakken? Ik wil immers wel wat anders eten dan anders en een ijsje vind ik ook gewoon lekker. Ook die buitenlandse broodjes zijn zóó lekker en het uitgebreide ontbijtje elk morgen is zó gezellig! Toch moet het volgens mij lukken. 
Op mijn telefoon gebruik ik al een hele tijd de app 'Food'. Deze app is bij mij op 1886 kcal. ingesteld en telt hoeveel koolhydraten, eiwitten en vetten je dagelijks binnenkrijgt. Je voert bij deze app al het voedsel in wat je op een dag eet. Zaak is dat je niet over de 1886 kcal gaat (in mijn geval) en niet over de 100% koolhydraten, 100% vetten en 100% eiwitten gaat. W.b. koolhydraten is het nog beter om bijv. 70% aan te houden (heb ik ergens gelezen). 
Ik wil in de vakantie gewoon elke dag deze app blijven bijhouden en ernaar streven om niet de waarden te overschrijden. Dit in combi met lekker wandelen, fietsen en zwemmen (wat elke vakantie op het programma staat), moet dat volgens mij lukken. 

Gelukt?
Ik hoop in een tweede artikel, dat over enige tijd verschijnt, weergeven of het wel of niet gelukt is.

Geen opmerkingen: