woensdag 31 mei 2017

Van houthok (herfst/winter) naar prieeltje (lente/zomer)

Al lange tijd heb ik de wens om een knus prieeltje of iets dergelijks in onze tuin te creëren. We hebben een zitje op het terras staan en dat is prima, maar een extra zitje, waar je je helemaal kunt terugtrekken met een boek en waar je niet zichtbaar bent voor buren bijvoorbeeld (gewoon even fijn alleen met jezelf) stond al geruime tijd op mijn wensenlijstje. Enige tijd geleden kreeg ik van de buurvrouw een tuinbank, die bij haar in de weg stond. Deze bank hebben we een tijd lang onder onze pergola (blauwe regen) gehad, maar zitten op deze bank gebeurde weinig, omdat de vele vogeltjes in onze pergola die bank ook gebruikten, niet om te zitten, maar voor andere doeleinden... Dat was dus elke week weer poetsen en boenen. Na verloop van tijd heb ik die bank aan stukken gezaagd en hebben we het hout gevoederd aan onze houtkachel. 

Onlangs veegde ik onze achterterras en kreeg ik een prachtig idee: waarom geen zitje creëren in ons houthok (130 cm breed en 84 cm diep)? Zomers hebben we dit houthok eigenlijk toch niet nodig, omdat de kachel dan in ruststand is. Het houthok heeft een prachtig lekvrij afdakje, zodat je zelf met regen er nog zou kunnen zitten (wel even de benen intrekken:). Dit plan even overlegd met mijn man en hij vond het prima. 

Op pinterest heb ik in de afgelopen tijd wat ideetjes verzameld. Aan de hand hiervan deed ik de volgende aankopen: 
3 withouten bankjes (Kwantum, in de actie)
3 beige kussenslopen en 3 kussens (Action)
rieten dienblad en een klein nepplantje (Action)
afbeelding op canvas (Action)
Verder verzamelde ik ook nog wat spulletjes uit eigen collectie (kussentjes, waxinelichthouders, 'bijzettafeltje')

Het houthok, ontdaan van de restanten hout, had nodig een schoonmaakbeurt nodig:
 Na het schoonmaken kon de inrichting beginnen: nog best wel lastig vind ik dat. Zo was de opstelling eerst:

Later werd het zo:
Ik ben helemaal content met dit knusse hoekje. 's Avonds kunnen de kaarsjes aan. Zelfs in het schilderij zitten lampjes (bij de kaarsvlammetjes). Wanneer het heel warm buiten is, zoals we pas mochten meemaken, is het in dit prieeltje lekker koel. Een geweldig plekje dus. Ik hoop er nog veel gebruik van te kunnen maken. En straks? Als het herfst wordt? Dan verdwijnen de spulletjes naar de schuur en kunnen de houtblokjes hun plekje innemen.

Geen opmerkingen: