zaterdag 6 mei 2017

De wasroutine

Afbeeldingsresultaat voor wasbord
afbeelding komt van internet

De wasroutine in ons huishouden begint eigenlijk bij de wasmanden. 
In onze badkamer staan twee wasmanden. Een mand voor de donkere en fijne was, zoals donkere T-shirts, pyjama's, bloesjes etc. En een mand voor de 'kookwas', zoals ondergoed en zakdoeken. Wanneer we kleding in de wasmanden doen, gaat dat dus gelijk gesorteerd. 
Op dinsdagavond begint de actieve wasroutine. Op deze avond laat ik sowieso de donkere 'kookwas' (meestal op 60 graden) draaien, waarna ik deze was ophang op zolder. Met een scheutje wasverzachter tijdens het wassen, krijg je toch lekkere zachte was. Hierna laat ik nog een fijn wasje draaien, met bijvoorbeeld overhemden en vestjes, op kleur gesorteerd. Ook zo'n wasje laat ik drogen op zolder.
Op woensdag gaat de wasroutine verder. Ik laat eerst de witte 'kookwas' draaien. Hierin bevinden zich bijvoorbeeld wit ondergoed, witte handdoeken, slopen, onderlakens, etc. Deze was doe ik na afloop in de droger en vouw het daarna ook op. Na deze kookwas laat ik de overige wassen draaien. Meestal is dat nog een donkere was (op 40 graden) met bijvoorbeeld werkkleding, pyjama's, maillots, dekbedovertrekken, etc en vervolgens nog een fijn wasje. Ook deze wassen laat ik op en aan droogrekjes drogen. 
Op de woensdag vouw ik alle was die al droog is op en berg het weer netjes op in de kasten.
Op donderdag wordt de wasroutine afgesloten met de laatste opvouwwerkzaamheden en het strijken van droge was. 

Bovenstaande routine keert elke week weer terug. In actieve zin ben ik dus op 2,5 dagen bezig met de was. 

Geen opmerkingen: