zaterdag 15 april 2017

Kleding-struggles wanneer je de 40 bent gepasseerd

Afbeeldingsresultaat voor kleding struggles
(afbeelding van internet)
Binnenkort komt de kledingwissel (van winter naar zomer) er voor ons huishouden weer aan. En elke keer bij zo'n wissel komen mijn kledingstruggles nog eens des te meer naar boven. De struggles die er zijn wanneer je de 40 bent gepasseerd (of 35 of 30 of..) Ik ervaar de volgende struggles en we zullen er een artikeltje aan besteden:

1. Je ontgroeit je kleren niet meer
Het is een feit. Je groeit niet meer, al een hele tijd niet meer. Je krimpt eerder. In ieder geval hoef je niet elk seizoen nieuwe kleren te kopen, omdat je 'oude' kleren te krap, te kort of te strak zijn. Dit betekent dus dat je jaren en jaren en jaren met je kleding kunt doen, mits je er zuinig op bent. En dat vind ik nu een struggle. Al jaren draag ik elk seizoen veelal dezelfde kleding. Ik heb, werkelijk waar, kleding die ik al 15 jaar draag.... Na een seizoen gaat het in de kast, soms met gemengde gevoelens, en na een seizoen komt het er weer uit om gedragen te worden, met gemengde gevoelens. Aan de ene kant ben je die jarenoude kleding gewoon wel eens helemaal zat, aan de andere kant is het zonde om het weg te doen, want: het is nog goed. Soms zou ik wel eens al mijn 'oude' kleding willen wegdoen en een geheel nieuwe garderobe willen aanschaffen, maar tja, jammer van al die goede kleding en zonde voor je portemonnee, dus maar niet doen.

2. Je pasvorm verandert
Ook dit is een feit. Zeker na je 40ste is dat bij velen te merken. Je komt zomaar wat aan en het blijft er ook nog aan zitten ook. Met als gevolg dat bloesmouwtjes te krap zijn, evenals rokboorden, etc. Eigenlijk zou je wat dit betreft dan de te krappe items moeten wegdoen en vervangen door andere items, maar: het ziet er nog zo goed uit en wie weet val ik wel wat af, dus maar in de kast hangen en hopen dat het in het volgende seizoen gedragen kan worden. En zo stapelen de kleren zich op, want je koopt toch wat items in een maatje groter die op dit moment wat beter passen en de andere items houd je, wachtend op betere (lees: magere) tijden, die meestal nooit komen....

3. Je smaak verandert
Ook dit is een feit. Zelf merk ik dat ik momenteel behoorlijk zoek naar mijn stijl. Soms te jeugdig in mijn optiek, soms te oubollig in mijn optiek. Niet altijd voel ik me fijn in mijn kleding van weleer, maar: het is nog goed, dus jammer om weg te doen. Soms koop ik nieuwe items, die toch nog beter kunnen blijven hangen tot bij gezondheid over een paar jaartjes, wanneer je ook weer wat ouder toont. Een struggle dus. Wat is mijn stijl en smaak? Waar voel ik me prettig bij?

4. Miskopen
Ik koop niet heel vaak nieuwe kleding. Eigenlijk heb ik een geweldige  hekel aan het zoeken en passen in tastbare winkels, dus wanneer ik iets wil kopen, bestel ik het vaak online. Dan komen er dozen met allerlei en daarvan gaat na het passen ook allerlei weer terug. Ik houd wat items waarvan ik denk: dat gaat best, met een aanpassing hier of daar, of een vestje over de te wijde boord, of ik naai wat in, of ik doe een kantrandje onderaan, zodat de lengte wat acceptabeler is, of.... Toch komen regelmatig miskopen voor. Die na verloop van tijd, na weinig gedragen te zijn, in een zak een goede bestemming vinden.

5. Vlekjes en slijtageplekjes
Omdat de meeste kleding jaar in jaar uit wordt gedragen en over het algemeen goed genoeg toont, draag ik wel eens kleding waar een heel klein niet uitwasbaar vlekje in is of een heel klein gaatje, voor mensen die het niet weten, toch niet zichtbaar. Soms lap je zo'n vlekje of gaatje op met er iets overheen te naaien. Soms verberg je het onder een sjaal, of je slaat een boordje om, of.... Want: jammer om zo'n trui of bloes of wat dan ook weg te doen, voor één zo'n vlekje, wat toch niemand weet. Maar zelf weet je het wel en stoor je je er toch wel aan. Maar wegdoen, ho maar. 

Wat wil ik nu met dit artikel zeggen? 
Ook al weet ik dat kleding niet het belangrijkste is in het leven en dat we ons daar zeker geen zorgen over hoeven te maken (Mattheüs 6:25) of er een doel op zich van mogen maken, het is toch belangrijk hoe je gekleed bent en ook dat je je er goed bij voelt en dat het verzorgd toont. Ik heb in mijn optiek veel kleding. Misschien dat de helft minder mooi is dan gewenst, maar toch door mij gedragen wordt (zie bovenstaande punten). Soms heb ik de neiging om met de helft van mijn garderobe door te gaan, met de mooiste items die ik heb, die er netjes uitzien, goed passen en waarbij ik me goed voel. De andere helft kan dan, na jaren draagplezier ervan te hebben gehad, naar een goed doel. En misschien dat ik dit bij de komende kledingwissel wel ga doen. Rigoureus. 
Minder hebbend, 
maar tevredener voelend. 
We gaan het zien.

Geen opmerkingen: