woensdag 26 april 2017

Grote schoonmaak in kleine stapjes

Afbeeldingsresultaat voor grote schoonmaak
afbeelding van internet afkomstig

De komende tijd wil ik mijn handen wat laten wapperen in de Grote Schoonmaak, maar dan gedaan in Kleine Stapjes.
Ik stel 'die komende tijd' op een paar maanden, tot in juli/augustus. 
Mijn plannen zijn om elke week een aantal elementen in ons huis grondiger aan te pakken dan met de wekelijkse schoonmaak. Dus dat noem ik dan Grote Schoonmaak. Tijdens dit Groots Schoonmaken is het mijn plan om ook het een en ander weg te doen of weg te gooien. Tijdens het Konmariën van een aantal jaren geleden (zie daarvoor ook de artikelen op deze blog), hebben al veel spullen ons huis moeten verlaten. We kopen nu ook veel minder onnodige spulletjes voor ons huis. Toch merk je na verloop van tijd dat er dingen en dingetjes je huis binnen komen, die niet echt nodig zijn. 

De eerste voorzichtige stapjes op het Grote Schoonmaakpad zijn inmiddels gezet: een lade in de badkamer en een paar lades in de keuken zijn gesopt. Ook is het verrijdbaar mandje in de badkamer, waarin onze schoonmaakspullen voor boven en voor onszelf staan, uitgeruimd en gesopt. Tevens is de bestekbak uitgesopt. Natuurlijk gebeurt dit wel vaker, maar nu dus lekker een keer heel grondig.

Wat moet er verder allemaal gebeuren? Hier de opsomming!
*Zolder: raam lappen, vensterbank en werkbank schilderen, kledingwissel, kledingkasten uitsoppen, bureau en alle attributen soppen, wasmachine en droger schonen, zoldertrap schilderen, vloeren extra goed reinigen.
*Badkamer: lade van mijn man uitzoeken en soppen, voegen tegels reinigen, raampje lappen, ventilator reinigen, wasmanden besproeien
*Slaapkamers: ramen lappen, evt. gordijnen wassen, kledingwisselen, kledingkasten uitsoppen, boekenkasten uitsoppen, vloeren extra goed reinigen
*trap en hal en benedentoilet: trapbekleding reinigen, evt. leuning wit schilderen (is bruin), voorraadkast nog iets mooier opruimen en schonen, voordeur schilderen (doet mijn man), deurmat wassen, deurgordijntje wassen, verwarming hal schilderen
*kamer: bankhoes wassen, meubels in de was of olie zetten, salontafellade uitzoeken, servieskast goed schonen en overbodig/onnodig servies wegdoen, alle snuisterijen en glas afwassen, orgel goed schonen, ramen lappen, evt. gordijnen wassen, rolgordijnen wat schonen, verwarmingen schonen, planten buiten afsproeien, vloer extra goed reinigen
*keuken: keukenkastjes van binnen en buiten soppen, afzuiger schonen, oven en magnetron extra schonen, apparaten ontkalken, vriesvakje ontdooien, gordijn wassen, ramen lappen
*buiten: plantenpotten extra schonen aan buitenkant, achtertuin mooi ordenen, schuurtje uitruimen, ramen lappen, zonnescherm schonen, sierstoeltje verven 

Pfoeh! En ik ben geen fan van schoonmaken! Nu ja, we hebben bij gezondheid de tijd. 

1 opmerking:

Vlijtig Liesje zei

Het helpt mij ook altijd enorm om grote taken in stukjes te hakken. Dan wordt het ineens best redelijk goed te doen!