zaterdag 17 december 2016

Tips bij een verstopte neus


Afbeeldingsresultaat voor tissues
Het is weer de snifferdesnif-periode van het jaar: griepjes, loopneuzen, verstopte neuzen, keelirritaties en noem maar op.
Ook mijn neus dacht zich weer een tijdje te moeten verstoppen. 
Nu heb ik zo'n flesje zout-oplossing kant en klaar staan, maar daaraan kleven ook wel enige nadelen, voor je slijmvliezen bijvoorbeeld.
Op internet kwam ik de volgende huis-tuin-keukentips tegen. Ik heb al deze tips geprobeerd. Tussen haakjes staan mijn bevindingen.

1. Gapen (werkt voor eventjes)
2. Neuriën (bij korte neurietjes: geen effect; bij langere neurietjes: zou ik nog eens moeten checken. Sowieso schijnt het goed te zijn om regelmatig te neuriën om een verstopte neus te voorkomen en het is goed voor je psyche)
3. Hoofd achterover kantelen, neus dichtknijpen totdat je drang voelt om te ademen (dit werkt)
4. Tongpunt tegen gehemelte net achter je tanden drukken, dan weer loslaten, vervolgens druk uitoefenen met je wijsvinger op punt net boven je neus tussen wenkbrauwen en dit enige keer afwisselend herhalen (dit werkt)
5. Neus spoelen met zelfgemaakte zout-oplossing. Los wat zout op in lauw water en spuit met een spuitje in een neusgat (hoofd naar zijkant kantelen). Je voelt hoe het zoute water zijn weg zoekt door de verstopping en ook de boel wat losmaakt (dit werkt zeer zeker)

Niet op internet gevonden, maar wel zelf ondervonden, werkt het volgende ook heel goed: je hoofd voorover naar beneden buigen een klein poosje zo laten. Wanneer je je hoofd weer rechtop hebt, kan je zo met je zakdoek de verstopping ontstoppen. 








Geen opmerkingen: