woensdag 17 augustus 2016

Afval scheiden en grijze kliko


Afbeeldingsresultaat voor afval scheiden


Wij doen in ons huis niet zoveel aan afval scheiden.

Ons afval
We hebben een grote grijze kliko en een compostbak. In de keuken hebben we een afvalbak voor restafval en een kleine afvalbak voor compostvulling. Lege flessen leveren we in. Soms bewaren we glazen potten voor in te maken sap of jam. Grote zaken die weggedaan moeten worden, brengen we bij de kringloop of milieustraat en chemische resten brengen we ook naar de milieustraat. Dit is onze afvalscheiding tot nog toe. In de grijze kliko gaat dus restafval en in ons geval betekent restafval dan ook echt bijna alles wat je weggooit: papier, karton, blik, glas, plastic en noem maar op.

Leging
De compostbak doet z'n eigen werk. De grijze kliko laten we eens in de 6 weken legen, maar in de 'warmste' maanden van het jaar: juli en augustus, laten we de kliko eens in de 4 weken legen. Een leegbeurt kost in onze gemeente €4,60. Omgerekend zijn we dan ongeveer €50,00 kwijt.
Sinds vorig jaar hebben we een nee-nee-sticker op onze brievenbus. Dit scheelt een hoop papierafval (en een hoop kooplust). Sinds die tijd kunnen we dus ook onze kliko eens in de 6 weken laten legen, terwijl we voor die tijd het eens in de 4 weken lieten legen. 

Nieuw plan
Nu, vanaf augustus, wil ik gaan proberen om zodanig met afval om te gaan, dat de kliko (m.u.v. dus van juli en augustus) maar eens in de 8 weken geleegd hoeft te worden. Mijn man krijg ik hiervoor niet zo enthousiast, maar zelf ben ik gematigd enthousiast. Ik houd van proberen. Kijken of het lukt.
Vanaf september wil ik papier en karton (van dozen en doosjes bijv.), glas (van jampotjes bijv.), plastic flacons (van sauzen, shampoos etc.) en blik (van haarlakbussen bijv.) apart gaan houden, dus scheiden. 

Bewaarplaats
Rest nog de vraag waar al deze scheidingsspullen bewaard worden. De lege flessen bewaren we in onze gangkast, in een kratje. Hierin en hierbij wil ik dan ook bovengenoemde zaken gaan bewaren.
Het inleveren kan gewoon bij onze Boni. Bij de flesseninname, is ook de mogelijkheid tot inleveren van karton, plastic, glas en blik. Eens in de zoveel tijd kan dat in 1 moeite gedaan worden.

Geen opmerkingen: