zaterdag 2 juli 2016

Serie: Kinderspelletjes (3); 10 Kinderspelletjes voor in de auto

Afbeeldingsresultaat voor kinderen in auto tekening
De tijd is nu weer zo'n beetje aangebroken dat gezinnen de auto volpakken en op weg gaan naar een verre of wat minder verre vakantiebestemming. Wanneer de auto is volgepakt èn met koffers, tassen en ander bagage èn met kinderen, is het voor veel volwassenen de vraag hoe de kinderen zo goed mogelijk door de lange (of wat minder lange) autorit geloodst kunnen worden. 

Tegenwoordig zie je dat veel auto's uitgerust zijn met een filmschermpje en dan het liefst bij alle zitplekken die een auto heeft..... 
In mijn jonge jaren (30 jaar geleden:) hadden we dit niet. We namen als kind, op weg naar Zwitserland, een kussen mee (want we reden deels in de nacht) en wat leesboeken, puzzelboeken etc. Verder vermaakten we elkaar met allerlei spelletjes en keken ondertussen naar buiten, naar alles wat voorbijging en wat komen zou. En daar was niets mis mee. Integendeel.

Hieronder heb ik wat spelletjes op een rijtje gezet, die heel goed in de auto gedaan zouden kunnen worden. Natuurlijk niet alleen bestemd voor een vakantiereis, maar voor elke autorit geschikt. Een filmpje starten in de auto kan de kinderen zoet houden, maar ze zitten toch al zoveel achter het scherm (hiervan vakantie houden is wellicht niet zo'n gek idee!) en het is veel gezelliger om samen een spelletje te doen. Toch?

1. Nummerbordletters:
Probeer met de letters van een nummerbord een bestaand woord te maken, bijv. door het toevoegen van klinkers. Voorbeeldnummerbord: 14-TP-RS kan worden: Topras. Je zou kunnen bijhouden hoeveel woorden iedere speler tijdens een autorit weet te maken.
Afbeeldingsresultaat voor nummerborden
2. Nummerbordtafels: 
Noem zo snel mogelijk een tafelsom, waarvan het antwoord op de nummerplaat staat van de auto die voor je rijdt, of waardoor je auto wordt ingehaald. Voorbeeld: 14-TP-RS: 2x7! Wie weet de meeste tafelsommen?
Afbeeldingsresultaat voor nummerbord tekening
3. Rararaadsel:
Er wordt in of buiten de auto iets gekozen en omschreven. De andere speler probeert te raden wat het is. Er kunnen hints gegeven worden. Er kan ook afgesproken worden dat er alleen met ja of nee geantwoord mag worden. Kies wel iets wat niet vluchtig voorbij is, zoals een bepaald huis. Je kunt ook iets kiezen wat in de verte te zien is en steeds dichterbij komt.
Afbeeldingsresultaat voor onderweg auto
4. Kop aan staart:
De ene speler bedenkt een woord van meerdere lettergrepen (woorddelen). De andere speler probeert een nieuw woord te bedenken, dat begint met de laatste lettergreep (woorddeel) van het vorige woord. Hierbij kan gekozen worden voor woorden uit bepaalde categorieën, zoals groente, dieren, plaatsnamen, spullen, voedsel, etc. Voorbeeld: gra-tis; tis-sue. 
Afbeeldingsresultaat voor kop staart
5. Plaatsnaamrijmen:
Wanneer langs een plaatsnaambord gereden wordt, kan geprobeerd worden zo snel mogelijk rijmwoorden te verzinnen op de getoonde plaatsnamen. Voorbeeld: Rijssen-hijsen.
Afbeeldingsresultaat voor rijssen plaatsnaambord
6. Liedstukneurie:
De ene speler neuriet een klein stukje uit een bekend liedje, de andere speler(s) proberen te raden welk liedje het is. Goed geraden, dan mag diegene iets neuriën. 
Afbeeldingsresultaat voor muzieknoot kleur
7. Waarom-omdat
De ene speler bedenkt in het hoofd een vraag die begint met 'Waarom'. De andere speler bedenkt in het hoofd een vraag die begint met 'omdat'. De waarom-speler noemt nu hardop zijn vraag en de andere speler antwoordt met zijn bedachte omdat-vraag. Hilariteit verzekerd.
Afbeeldingsresultaat voor vraagteken uitroepteken achter elkaar
8. Laatste letter eerste letter:
Bij dit spelletje worden verschillende woorden bedacht, waarvan de eerste letter begint met de laatste letter van het vorige woord. Hierbij kan gekozen worden voor bepaalde categorieën, zoals dieren, plaatsnamen, landen, wateren, namen, voedsel. Voorbeeld: peer, radijs, sla, azijn....
Afbeeldingsresultaat voor radijs sla
9. Kilometer sommetjes:
Op de plaatsnaamborden, die bij het rijden in de auto worden gepasseerd, staan vaak achter de namen nog het te rijden aantal kilometers. Een leuk spelletje hierbij is, wie het eerst correct al die kilometergetallen bij elkaar heeft opgeteld. 
Afbeeldingsresultaat voor snelwegbord

Afbeeldingsresultaat voor fietsbord
10. Halve minuut aan een stuk praten:
Op een horloge of op de autoklok wordt de tijd bijgehouden, die een speler aan één stuk door probeert te vullen met gebabbel. Hierbij mogen geen stiltes vallen, of langdurige enne.... toene... Wie redt het? Om het moeilijker te maken zou als onderwerp voor dit gebabbel gekozen kunnen worden voor een onderwerp, dat past bij de autorit: zoals plaatsen waarlangs gereden wordt, wegen, automerken etc. 
En wanneer een paar inzittenden het gebabbel een beetje zat zijn aan de oren, kan ook het spelletje worden gespeeld: 'Wie het langst z'n mond kan dichthouden' :)
Afbeeldingsresultaat voor stopwatch tekening

Geen opmerkingen: