woensdag 8 juni 2016

Glutenvrij en suikervrij roomkaastaartje

Onlangs heb ik wat geëxperimenteerd met het creëren van een glutenvrij taartje, dat tevens suikervrij zou zijn.
De creatie werd als volgt gemaakt:

Benodigdheden voor 2 grotere cupcakevormen:
50 gram gemixte noten (ongezouten, ongebrand)
20 gram roomboter
snufje zout
100 gram verse roomkaas
ca. 125 gram ongeklopte slagroom
snufje klopfix
steviapoeder en steviadruppels naar smaak

Bereidingswijze:
1. Maal de noten in een hakmolen of in een koffieboonapparaat fijn en roer er het snufje zout doorheen.
2. Smelt de boter en doe de notenkruimels erdoor. Verdeel het mengsel over de twee cupcakevormen. Laat het even afkoelen in de koelkast.
3. Mix de roomkaas, het snufje klopfix en de ongeklopte slagroom tot een stevige massa. Voeg de steviapoeder en steviadruppels toe en proef regelmatig of de zoetigheid acceptabel is.
4. Verdeel het mengsel over de twee cupcakevormen.
5. Laat de gebakjes een paar uur opstijven in de koelkast.

Evaluatie van het experimenteerproces:
Persoonlijk vond ik de bodem wat te vetterig. Achteraf bedacht ik dat er in noten natuurlijk veel oliën zitten. Volgens mij kan de notenbodem dus met minder boter bereid worden. Het snufje zout voor de bodem moet echt een zeer klein snufje zijn.
De topping van roomkaas en slagroom en stevia was erg lekker. Wel is de hoeveelheid te veel voor twee cupcakevormen, maar het restant kan ook prima als toetje of op een cracker/toastje gegeten worden.
Het experimenteerrecept is zeker voor herhaling vatbaar, enigszins gewijzigd, dat wel. Maar dan heb je wel een glutenvrij èn suikervrij gebakje. Het valt me op dat in winkels glutenvrije en/of suikervrije gebakjes niet heel goed te krijgen zijn. W.b. suikervrij kom je al snel op een appelcarré uit en die zijn zo klein. W.b. glutenvrij kom je als snel bij bepaalde koekjes uit. Zo'n gebakje is wel wat meer feestelijk toch?

Helaas heb ik geen foto's genomen van de gebakjes. 


Geen opmerkingen: