woensdag 18 mei 2016

Huishouding...


Afbeeldingsresultaat voor geen zin in huishouden


Soms heb je dat gewoon: geen zin in je huishouding. Je moet het bed verschonen, de bovenboel soppen, de was doen, de strijk doen, de benedenboel soppen, dweilen, zuigen, stoffen, de buitenboel en je weet dat het in een mum van tijd wéér nodig is. 
Huishouding is niet één van mijn hobby's, maar het moet gewoon elke dag en elke week gebeuren. Het zit dan ook in de routine. Toch moet ik me soms echt wel eens naar die sopemmer, of naar de wasmachine slepen... In zulke gevallen helpt me het volgende:

1. Noteer welke huishoudelijke klussen en klusjes gedaan moeten worden, die dag.
2. Noteer de tijd die voor elke klus nodig is. 
3. Streep een klusje af wanneer het gedaan is. Het liefst met een foeilelijke fluoriserende stift.
4. 'Beloon' jezelf met een kleine pauze na een klus, of na een bepaalde tijd.
5. Stel je voor hoe het huis er uit ziet, wanneer de klusjes gedaan zijn: netjes en schoon en fris ruikend.
6. Stel je voor dat een pauze fijner is, wanneer je al veel hebt gedaan.
7. Ga gewoon aan de slag. Ga gewoon beginnen. Dwing jezelf. Doe het gewoon. 

2 opmerkingen:

Vlijtig Liesje zei

Afvinken is inderdaad heel fijn! En bij mij helpt het ook om te bedenken hoeveel tijd een klusje me feitelijk kost. Dat valt vaak best mee namelijk.

Anoniem zei

wat ben je ontzettend ijverig en consequent!

Marrian