woensdag 4 mei 2016

Eenvoudig roomkaastaartje

Ik had nog een pakje roomkaas van 200 gram in de koelkast, dat binnen niet al te lange tijd op moest zijn. Wat speculaas gekocht en een pakje slagroom en wat suikers uit de voorraad genomen. Voila, de ingrediënten voor een eenvoudig roomkaastaartje.
Benodigdheden:
*Bodem: 
200 gram speculaasjes
ca. 80 gram gesmolten roomboter

*Vulling:
200 gram roomkaas
200 gram ongeklopte slagroom
1 zakje klopfix (optioneel)
2 zakjes vanillesuiker
ca. 80 gram basterdsuiker 

(Ik had geen witte basterdsuiker meer op voorraad, toen maar gewoon lichtbruine basterdsuiker, aangevuld met poedersuiker, gebruikt).

Bereidingswijze:
1.Bekleed een bakblik met bakpapier:
2.Verkruimel de koekjes (bijv. in een keukenmachine) en roer de gesmolten boter erdoor. Doe het koekmengsel in het bakblik en druk goed aan met de bolle kant van een lepel. Laat dit minstens 10 minuten in de koelkast afkoelen.
3. Klop slagroom met vanillesuiker (en klopfix) stijf. Mix daarna redelijk vlug de roomkaas en basterdsuiker hierdoor. Doe de vulling in het bakblik.
4. Laat het geheel minstens 3 uur opstijven in de koelkast.
5. Garneer de taart bijvoorbeeld met vlaaifruit of jam, met toefjes slagroom of stukjes speculaas.
Mening van de smaakpanel (mijn man en ik): heerlijk taartje! Goed van smaak, niet te machtig. 'Dit kan je zelfs visite voorschotelen', aldus mijn man. En dan zit het wel goed met dit taartje.

2 opmerkingen:

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Anoniem zei

Dag Ar, ik hoop snel op visite te komen. Groet van Jet.