zaterdag 2 april 2016

Naaiproject A-lijn rokje (1)

Zo'n 10 jaar (en langer) geleden naaide ik regelmatig wat kleding voor mezelf, vnl. rokken en rokjes (met soms een bijpassend sjaaltje). Zonder ooit naailes gevolgd te hebben. Sommige creaties lukten behoorlijk goed en draag ik nog steeds (sorry voor de kreukels, de rokjes zaten nog in zakken in de zomergoedkast), maar zitten na 10 jaar wel wat krapjes....:



Echter, veel creaties in het verleden gemaakt, waren het net of helemaal niet, of zaten niet mooi genoeg, mede door gebrek aan naaiervaring. Na het afsluiten van de naaiperiode van kleding, kwam en komt de naaimachine eigenlijk alleen nog te voorschijn voor het naaien van schorten, kussenhoesjes, gordijnen, dekbedovertrekken (1- persoons op de logeerkamer):
en voor verstelwerkzaamheden. 

Bij het lezen van de blog collie-collie.blogspot.nl begon het toch wel weer te kriebelen hoor! Wat een mooie en net afgewerkte creaties zijn op deze site te zien. Neem er maar eens een kijkje!

M'n eerste voorzichte stappen op het naaipad zullen een A-lijnrokje betreffen, omdat dat het minst moeilijk is/lijkt en ook omdat gekochte rokken niet altijd heel goed zitten (of te strak op de heupjes, of te wijd in de taille of te kort). Tevens vind ik rokken/rokjes/jurkjes die je koopt erg aan de prijzige kant. Op de site van King Louie www.kinglouie.nl kan je de leukste rokjes en jurkjes kopen, maar zelfs in de sale moet je nog best in je buideltje tasten. En dat is natuurlijk prima, maar ik heb het er niet altijd voor over, zeker niet voor een eenvoudige snit.
De best gelukte rokken/rokjes zijn A-lijn rokken. Deze staan me het mooist, vind ik, dus dit soort rokken/rokjes wil ik weer eens proberen te gaan maken.

Nu kan je zelf heel makkelijk een patroon maken: 
a. Meet de omtrek van je taille
b. Meet de omtrek om het breedste deel van je heupen
c. Meet de lengte die je wilt hebben
d. Bepaal hoe wijd je de rok onderaan wilt laten uitlopen
e. Teken hiervan een patroon (bijv. op bakpapier)
f. Bij het knippen van de stof moet je rekening houden met extra stof voor naden (1 cm extra)
g. In één van de zijkantnaden kan je een rits zetten.

Wanneer je een patroon uit een naaigidsje gebruikt, worden vaak figuurnaden opgenomen in het patroon. Dit kan net iets mooier zitten en staan. 

De stoute naaischoenen zijn nu aangetrokken en ik heb van zolder alle Knipmodebladen gehaald, die in huis zijn. In het verleden ben ik een jaartje of wat geabonneerd geweest op dit blad. Ook al is de kleding misschien niet meer helemaal van deze tijd (is eigenlijk ook helemaal niet belangrijk...), een patroon kan je toch naar eigen wens en stijl en tijd aanpassen?
Ik heb eerst alle bladen één voor één doorgenomen en genoteerd welke patronen en kledingstukken me wel wat leken. Vnl. zijn dit patronen met 1 stip (het makkelijkst te maken) of 1,5 stip en in sommige gevallen 2 stip.
Ziehier wat foto's:
Ik vond tussen de bladen m'n oude patronen (ruim 10 jaar oud) van de fijnzittende A-lijnrokjes, ooit in het verleden eens gemaakt.

Van het linker en rechter blad is het rokdeel van de jurk makkelijk te maken. Van het middelste blad de rok, maar dan niet in kant.

Het linkerblad is niet helemaal goed zichtbaar, maar hier op is een patroon van een topje, zonder mouwtjes te zien, evenals op het tweede blad. Van het rechterblad is de rok nou zo'n A-lijn rok die makkelijk en ideaal te maken is. Wel met een pasje, maar ook met een rits in de zijnaad.

Helaas gekanteld. Het linker en middelste rokje zou zeer makkelijk te maken moeten zijn. Het blauwe jurkje is ook supersimpel - volgens het blad - en is een wikkeljurkje.
Het naaivoorwerk is geschied. Nu nog stofjes kopen. Hiervan volgt binnenkort een blogje.

Geen opmerkingen: