woensdag 2 maart 2016

Hand-werk projectjes in februari

In de afgelopen maand februari zijn een paar hand-werk-projectjes gerealiseerd in ons huis. 
Allereerst werd door mij een keukenschort gefabriceerd voor mijn lieve moeder.
 Een simpel projectje: je neemt een stuk stof, wat garen, een naaimachine, wat biaisband en een voorbeeldschort. 

Vervolgens leg je de voorbeeldschort op het stuk stof en je knipt er omheen. 
Je naait onderin en aan de zijkanten een zoompje (aangeknipt natuurlijk) en bovenin naai je een versteviging. Je knipt nu de halsband en de middelstrikken en naait die ook vast. Vervolgens naai je de biaisband op de gewenste plekken. Als laatste knip je een zak, omzoom die met biaisband en naai die op de gewenst plek. Klaar. Helaas heb ik geen foto gemaakt van de schort, toen hij klaar was. M'n moeder was er in ieder geval heel blij mee.

In de tweede plaats toverde ik een Actionkrukje om tot een krukje die in onze keuken niet misstaat. Ik was al een paar jaar op zoek naar een krukje, die zo klein zou zijn dat het in een keukenkastje zou passen en zo groot dat je er goed een poosje op zou kunnen zitten. Veel gezocht en eigenlijk in het vergeetboekje geraakt. Totdat ik vorige week in de Action tegen zo'n krukje (€5,99!) aanliep:
Stevig genoeg. Klein genoeg. Groot genoeg. Echter, met blauwe poten en dat past nu net niet bij onze klassieke roomwitte keuken met rood gegarneerd. Pootjes dus wit geschilderd en voila! 
Een perfect krukje om zo even er bij te pakken wanneer ik aan het koken ben bijvoorbeeld. 

In de derde plaats werd er een nieuwe lampenkaphoes gemaakt van een oud stukje stof. De witte kap was niet meer zo naar wens: 
De witte kap werd opgemeten, rondom en in de hoogte en deze maten werden naar een stuk stof (taupekleurig) overgebracht. Twee tunnels werden in de stof genaaid (deze keer met de hand) en de uiteinden van de lap werden aan elkaar genaaid. Door de tunnels kwam elastiek en een simpele hoes kon over de witte kap worden gedaan. New look! Met een kantrand leuk om de rand gestrikt, werd het ineens een romantische lamp:


Geen opmerkingen: