woensdag 10 februari 2016

Computertijd verminderen (2)

Afbeeldingsresultaat voor klok sepia

In januari verscheen het eerste artikel in de serie Computertijd verminderen, met stappenplan. In dit artikel beschreef ik mijn reden om de tijd die wordt besteed achter de computer te verminderen en de manier waarop ik dit wil gaan aanpakken. 
In de eerste week van februari heb ik de computertijden elke dag bijgehouden; de tijden voor mijn werk, voor mijn blog, voor administratie/informatie/nieuws en de algemene tijd (voor ontspanning).
Uit deze inventarisatie blijkt dat vnl. de computertijd die is besteed aan m'n werk en aan algemeen, behoorlijk veel is, naar mijn idee. 

Nu volgt dus de volgende stap: hoe ga ik deze tijd verminderen. 
Wat betreft m'n werk: hierbij is niets overbodigs gebeurd. Tijd verminderen hierin kan dus niet. Wel kan ik kijken of de tijdstippen waarop ik met m'n werk via de computer bezig ben, minder frequent kunnen voorkomen.
Wat betreft algemeen/ontspanning: hierin kan een stuk minder tijd worden gestoken. De tijd die hieraan besteed is, gaf eigenlijk ook de minste voldoening en gebeurde op veel tijdstippen over een dag verspreid. 

Mijn plan voor de komende tijd is:
1. Op mijn werkdagen ga ik één computermoment aan mijn werk besteden en dit gebeurt dan 's avonds. Op mijn 'vrije' dagen ga ik maximaal twee computermomenten aan mijn werk besteden en dit gebeurt 's morgens en 's avonds. 

2. Wat betreft de algemene/ontspannen computermomenten: deze ga ik alleen in de 'pauzes' nemen, dit zijn m'n eigen koffie- en thee- en eetpauzes, thuis wel te verstaan.  

Geen opmerkingen: