woensdag 13 januari 2016

Schoonmaken met (1)...........De keuken

Mijn lieve moeder heeft haar huis altijd spic en span. Zij maakt schoon met slechts een paar hulpmiddelen. Zij heeft niet allerlei goedjes van duurdere of minder dure merken, maar zij gebruikt gewoon wat afwasmiddel, wat jif, wat azijn, een sponsje, een doekje en misschien nog een goedje, maar dan heb je het ook gehad. Nogmaals, het huis van mijn ouders is gewoon schoon. 

Ik daarentegen heb in de afgelopen jaren zoveel goedjes in huis gehaald, van duurdere en minder dure merken, om het huis zo schoon mogelijk te kunnen krijgen. Een goedje tegen kalk, een goedje voor rvs, een goedje voor kunststof, een goedje voor dit en een goedje voor dat. Toch was ik nooit echt tevreden over de resultaten en het schoonmaakmiddelarsenaal beheerste onze kastjes en de portemonnee.

In een artikel in augustus 2015 schreef ik dat middels de Konmari-methode heel wat onnodige en overbodige schoonmaakmiddelen ons huis hebben verlaten (leestip!). Alleen díe schoonmaakmiddelen mochten blijven, die werkelijk hun taak uitvoerden.

In deze artikelenserie wil ik schrijven waarmee ik de verschillende ruimtes in ons huis schoon krijg. Ik ga dan de verschillende onderdelen van zo'n ruimte stapsgewijs langs en noem de schoonmaakmiddelen en -attributen. De ervaring leert dat de middelen en attributen voldoende zijn om het huis schoon te krijgen. Gewoon zoals mijn moeder altijd al deed en nog steeds doet....

De keuken
1. Het plafond wordt schoon met een plumeau (met telescoopsteel) van de Action.
2. Keukenkastjes en koelkast van buiten en binnen worden schoon met een mild sopje van water+afwasmiddel (Dreft) of water+Ajax allesreiniger en een geel sopdoekje (10 in een pak van de Action). Evt. even droog nawrijven met een microvezeldoek (Action)
3. Afzuigkap wordt schoon door de afzuigplaten in de vaatwasser af te wassen en de binnenkant met Dreft afwasmiddel af te nemen. In hevige vetgevallen gebruik ik Dasty (van de Wibra). Nadrogen met een microvezeldoek.
4. Het fornuis wordt schoon door na elke avondmaaltijd in te borstelen met afwassop en dit later af te nemen met een microvezeldoek. De gaspitten maak ik schoon met een pannensponsje (zo-een waar roze sop afkomt). Ik heb al heel wat middeltjes geprobeerd, tot zelfs agressieve toe, maar dit is het enige wat ik goed vind werken. De pannensponsjes koop ik bij de Action.
5. De oven en magnetron worden schoon door regelmatig binnen- en buitenkant schoon te maken met een mild sopje met Dreft of Ajax allesreiniger. Soms is Dasty nodig om hardnekkige vetvlekken te verwijderen.
6. Het fontein maak ik schoon door het te besproeien met azijn (ontkalkend) en af te nemen met een droge microvezeldoek. Eens in de zoveel tijd wrijf ik het fontein in met zilverpoets, waarna ik het mooi glimmend opwrijf (wanneer er visite komt...)
7. Tegelvloer, wandtegeltjes en voegen worden schoon door ze regelmatig af te nemen met een mild sopje van Dreft of Allesreiniger. De voegen maak ik schoon met een tandenborstel en azijn of bakingsoda. De laatste keer gebruikte ik de elektrische tandenborstel met een oud mondstuk. Dit werkte perfect!Tip!

Kortom, wat is er nodig om de keuken schoon te krijgen?
Geel doekje
Microvezeldoek
Dreft afwasmiddel
Ajax allesreiniger
Dasty (soms)
Azijn (en soms bakingsoda)
Zilverpoets (soms)
tandenborstel
pannenspons
afwasborstel
plumeau

Dat is het.

Geen opmerkingen: