woensdag 11 november 2015

Opzien tegen... Twee tips

                           
                                     Afbeeldingsresultaat voor opzien tegen

Wat kan je soms opzien tegen klusjes, tegen taken, tegen ontmoetingen, tegen situaties, tegen gebeurtenissen, ... Ik denk dat iedereen hier wel iets van kent, in meer of mindere mate. 
Zelf kon ik, zeker vroeger, erg opzien tegen van allerlei en nog wat en paste de uitdrukking: 'De mens lijdt het meest, door het lijden dat hij vreest' zeer goed bij me. Wanneer je wat ouder wordt en al veel situaties een keer hebt beleefd of verschillende taken al eens hebt uitgevoerd of je al wat meer hebt leren relativeren, wordt het opzien tegen... wel minder. Mij helpen de volgende tips enorm in twee situaties van opzien tegen...

1. Opzien tegen een bepaalde klus.

Ik kan bijvoorbeeld opzien tegen het soppen van de bovenverdieping of het uitruimen van de vaatwasser. Niet omdat dit nu zulke moeilijke klussen zijn, maar meer omdat ik er niet echt m'n plezier in heb en uithaal. Vaak lijkt het in je hoofd of deze klussen, of andere klussen (zoals het nakijken van opstelschriften, of het vegen van de stoep of het uitzuigen van de auto) enorm veel tijd kosten, maar dat is in veel gevallen niet zo. Neem eens de tijd op terwijl je met zo'n klus bezig bent. Je zult zien dat het minder tijd kost dan in je hoofd rondzingt. Zo weet ik dat de vaatwasser in max. 5 minuten geheel is uitgeruimd (ik pak altijd min. 4 voorwerpen tegelijk uit de vaatwasser). Wat is nu 5 minuten? Een volgende keer weet je dat het slechts 5 minuten kost en dat het dus zo gepiept is.
Voor elke dag maak ik een to do - lijstje. Ik zet op dit lijstje de taken die die dag gedaan moeten worden en daarachter schrijf ik de tijd in minuten wat het gaat kosten. Wanneer je taken vaker hebt gedaan, weet je zo'n beetje wel hoeveel minuten je 'kwijt' bent. Met het maken van zo'n to do - lijstje maak je èn je hoofd leeg, want je hoeft niet alles te onthouden wat je moet doen èn je krijgt een beter inzicht in de tijd die nodig is om alles te doen. Wat vooraf úúúren werk lijkt, blijkt in de praktijk goed haalbaar te zijn en dan houd je zelfs nog vrije tijd over.

2. Opzien tegen een bepaalde situatie of gebeurtenis.

Gelukkig zie ik niet zo heel vaak meer op tegen bepaalde situaties of gebeurtenissen. Ik heb gelukkig een man getrouwd die zeer relaxed is en mij (onbewust) heeft geleerd om ook relaxter te worden en veel meer bij de dag te leven en minder al te bedenken hoe de toekomst wel zal gaan verlopen of wat er wel niet zou kunnen gaan gebeuren, want het gaat meestal toch anders dan je dacht. De toekomst weten wij toch niet. We kunnen hoogstens op verstandige wijze omgaan met 'Regeren is vooruitzien', zonder hierdoor in de wurggreep gehouden te worden.  

Mij helpt ook het volgende: Stel dat er een moeilijke/lastige gebeurtenis/situatie/ontmoeting in het verschiet ligt. Ik doorloop dan de volgende denkstapjes:
1. Wat kan er in het ergste geval gebeuren?
2. Stel dat het ergste geval gebeurt, wat ga ik dan doen? Meestal is er wel een nuchtere oplossing voor te bedenken. Oké, dan heb ik dat plannetje klaar.
3. Wat is de kans dat het ergste geval gebeurt? 
4. Meestal klein, dus hoef ik me er niet zo druk over te maken en mocht wel het ergste geval zich voordoen, dan heb ik mijn plannetje klaar en mocht niet het ergste geval zich voordoen, dan valt de gebeurtenis wel mee. 

Zo kan ik in de meeste gevallen veel relaxter omgaan met van allerlei en nog wat. 

Geen opmerkingen: