zaterdag 28 november 2015

Recept: Franse Koek

Enige tijd geleden nam ik vanuit de bieb een handwerkboek mee. De titel is me even ontschoten. In dit brei-, haak-, etc-boek bevonden zich ook enkele recepten. Een van deze recepten was de Franse koek. Ik besloot deze koek te maken.

Recept:

Ingrediënten:

Werkwijze:
Ik kneedde 300 gram bloem; 150 gram suiker; 2/3 ei; 200 gram boter met de hand door elkaar en vormde er een bal van. Deze bal wikkelde ik in vershoudfolie en legde het voor een kwartier in de koelkast:

Vervolgens sneed ik de uitgelekte perzikjes in kleine stukjes. Ik vermoedde dat er niet genoeg perzikstukjes zouden zijn, dus zette ik alvast een pot jam klaar. De originele Franse koek wordt immers met jam gemaakt.



Daarna vette ik een bakblik in en bekleedde de bodem en randen met 2/3 van het koele deeg. Officieel hoor je gewoon een soort pizza van het deeg te vormen en dit op bakpapier te leggen, maar ik wilde het graag in een vorm hebben. Nadat ik met een vork wat gaatjes had geprikt in de bodem (anders zou het te nat worden van perziken en jam), bedekte ik de ene helft met perzikstukjes en de andere helft met jam. Het deeg wat nog over was, verdeelde ik in repen en legde dit met de Franse Slag over de koek. Met wat ei smeerde ik het deeg aan de bovenkant in.



Voilà, na 40 minuten, op 175 graden gebakken te zijn, kwam deze koek uit de oven. De uitvoering is weliswaar Franse slaggerig, maar de geur is formidabel! 
En de smaak? Nou, dat was nu eigenlijk niet zo ons ding! Wanneer je van boterkoek houdt, met wat er op, dan vind je deze koek misschien ook wel lekker, maar ons kan je er niet voor wakker maken. Een keer geprobeerd en dat is leuk, maar een tweede keer zal waarschijnlijk niet meer voorkomen.

Geen opmerkingen: