woensdag 7 oktober 2015

Schoenen ordenen met de KonMari-methode (5)

Ik heb veel schoenen. Heel veel schoenen:



Omdat over een paar weken de winterkledingwissel weer gaat plaatsvinden, leek het me verstandig om mijn schoenencollectie (die dan voor het grootste gedeelte naar zolder verhuist, om plaats te maken voor laarzen) eens onder de loep te nemen en wel met de KonMari-methode. Het boek Opruimen! heb ik nog steeds niet gelezen, ook al is het boek al geruime tijd door mij gereserveerd bij de bieb. Zo begin oktober zal die worden ingeleverd en wellicht kan ik 'm dan lezen! 'k Ben zo benieuwd naar het boek!
Enfin, de schoenen heb ik dus uitgezocht en geordend volgens de KonMari-methode, zoals ik zelf denk dat het de bedoeling is. 
Ik ging als volgt te werk:

1. Alle schoenen stalde ik uit op het logeerbed. (Ik bewaar de meeste schoenen in dozen, want dat stapelt prima in je kast en je schoenen blijven er mooi door. De andere kant is dat je schoenen niet goed kunnen luchten in dozen, dus daarom doe ik wel eens een geurkaarsje bij de schoenen in de doos).

2. Bij elk schoenenpaar stelde ik mijzelf de KonMarivraag: word ik er blij van? (Lees: zitten ze lekker, vind ik ze nog mooi, kan ik ze nog met goed fatsoen naar m'n werk aan, zijn ze nog mooi genoeg?)

3. De selectie vond plaats: schoenen die ik wilde bewaren voor zeer netjes (kerk, feestjes e.d.) en voor netjes (mijn werk, boodschappen doen etc.); schoenen die naar de Kringloop konden en schoenen die naar beneden getransporteerd konden worden, alwaar ze een plaats konden krijgen in de gangkast bij de schoenen die zo rondom huis en in vakantie worden gedragen (dus niet al te netjes meer en die op den duur de kliko inkunnen).

Het blijkt maar weer: ik kan zo moeilijk iets wegdoen! Want het slot van het opruimliedje is dat de meeste schoenen weer in mijn kast zijn verdwenen! Wel heb ik ze eerst nog schoongemaakt met een lederdoekje of met een suedeborstel. Één paar schoenen kunnen naar de Kringloop (zitten echt te krap, maar nog steeds twijfel ik of ze wel weggaan!) en drie paar schoenen kunnen naar de gangkast.

Geen opmerkingen: