zaterdag 17 oktober 2015

Geproefd: speltkruidnoten

Ik kocht bij de Lidl een zakje speltkruidnoten. Nu zijn kruidnoten mij wel bekend en dan ook nog lekker bekend, maar kruidnoten gemaakt van spelt kende ik nog niet. Leuke bezigheid dus om ze eens uit te proberen. 

Ingrediënten enzo:



Prijs: € 0,79 (voor 250 gram)

Volgens Wikipedia is spelt: Spelt (Triticum spelta) is een eenjarige plant uit de grassenfamilie (Poaceae) uit het geslacht Tarwe (Triticum). Spelt wordt beschouwd als een primitieve tarwesoort. Het is een graansoort die reeds vóór 7000 v.Chr. verbouwd werd. Er komen veel mengvormen met en overgangen naar gewone tarwe voor, omdat spelt gemakkelijk kruist met de in de nabijheid verbouwde gewone tarwe[1].

Zeker de laatste tijd, waarin gezond eten een item is, komt het woord 'spelt' geregeld voorbij op voedselsites, foodblogs etc. Volgens de ene site zou speltbrood gezonder zijn dan 'gewoon' brood, terwijl dat volgens de andere site weer niet zo is. Ik ben geen voedingsdeskundige en ook geen foodblogster. Voor voors en tegens kan men zelf op internet gaan speuren. Mij ging het bij de proeverij er alleen maar om of het behapbaar zou zijn.

Wat vonden wij als smaakpanel (man en ik) van deze speltkruidnootjes?

Mijn man vond ze best te eten, alleen wat biscuitachtig. Zelf vond ik ze ook best te eten, alleen wat lichtverteerbaar, zodat je vanzelf veel en veel gaat nemen. Allebei waren we het er over eens dat het een goed alternatief voor de gewone kruidnoten is. Dus goed behapbaar.

Geen opmerkingen: