donderdag 17 september 2015

Haakproject: gehaakte deken

Nu het 's avonds weer eerder donker wordt, de kachel bij ons weer brandt, de chocolademelk nog lekkerder smaakt, de pyjama en warme sokken weer eerder aangaan in de avond, de schemerlampjes al weer vroeg hun schijnsel mogen geven, heb ik weer veel zin in haken! 
Vorig jaar heb ik allerlei mooie onderzetters gehaakt. Daarna was ik begonnen aan granny's om daarvan een speelkleed voor neefjes en nichtjes te maken, maar die heb ik nooit afgemaakt, omdat ik andere kleden die reeds in het bezit waren, beter geschikt daarvoor vond.
Nu wil ik graag een groot kleed gaan haken, bestaande uit granny's, met als basis een bloemvorm (6 blaadjes). Zo'n kleed die je om je heen kunt slaan, wanneer je op de bank een boek leest, of straks in de zomer, wanneer je nog lekker buiten zit, terwijl de avond begint af te koelen....
'k Zie het zo voor me! Maar nu de uitwerking nog.
Op youtube heb ik een duidelijk filmpje gevonden: granny square haken

Ik wil niet voor 4 kleuren kiezen, zoals in het filmpje, maar voor 3. Ik heb namelijk van beige nog heel wat bollen liggen en die wil ik graag eens opmaken ('k ben van die kleur nu niet bijster mal, maar goed, ze liggen maar te liggen). Als eerste bloemetje wil ik een blauw kleurtje kiezen (lichtblauw of donkerblauw). Daarna wil ik twee toeren van beige haken. Tot slot wil ik een toer van puur wit haken, want dat staat zo fris. Ik gebruik voor het haken van de granny's haaknaald nummer 4 en straks (..) voor het aan elkaar haken van de granny's haaknaald nummer 4.5. De haaknaalden die ik heb, komen bij de Action vandaan en werken voortreffelijk. De haak'wol' komt bij de Wibra vandaan (acryl) en haakt wel prettig. 



In m'n gedachten zie ik een prachtig, zeer groot kleed voor me. Echter, ik ken mezelf: wel ergens aan beginnen, maar niet altijd afmaken. 
Voor mij is het dus ook een verrassing of het kleed ooit af komt. We zijn benieuwd. In ieder geval ben ik op 17 september 2015 begonnen met het haken ervan. 

Geen opmerkingen: