donderdag 27 augustus 2015

Sokken J. en bloesjes A. ordenen met de KonMari-methode (3)

Na het opruimen en ordenen van de schoonmaakmiddelen en sjaaltjes (zie artikelen in de maand augustus), bleef ik de smaak te pakken houden van deze opruimmethode. Trouwens: nog steeds moet ik het boek lezen (want: gereserveerd bij de bieb), maar zonder boek weet Marie Kondo je ook wel aan het werk te zetten. 
Ik heb nog even overwogen om m'n shirtjes ook zo op te vouwen zoals Marie Kondo 'leert', dus zoals de sjaaltjes bijvoorbeeld, maar dat leek met toch minder praktisch. De stapeltjes die ik nu heb, vind ik prima.



Wat wel heel goed kon, waren de sokken van mijn man, de bloesjes van mij en het ondergoed van mij. Het ondergoed van mij heb ik volgens haar opruimmethode gedaan en is mij geheel naar wens. Je houdt echt meer ruimte over, terwijl je gewoon alle artikelen gebruikt. Je hebt ook meer overzicht over wat je hebt. Wel is het pakken van items iets lastiger, dan wanneer het gewoon op een stapeltje ligt (want dan pak je gewoon het bovenste item), maar dat zal wel wennen. Ook is het opvouwen van de items iets meer werk, omdat het precies moet passen in de opvouwmanier, maar ook dat zal wennen.

Goed, eerst de (nette) bloesjes en vestjes van mij. Deze heb ik in 1 hanggedeelte hangen, maar de laatste tijd was het echt bijna 'proppen' om een bloesje tussen de anderen te krijgen, gewoonweg omdat het hanggedeelte te vol was. Tevens kon volgens mijn gevoel de kleding zo niet ademen. Ordenen dus. Ik ging als volgt te werk:

1. Ik haalde alles van het hanggedeelte en legde het op het logeerbed. 


2. Vervolgens liet ik elke item door m'n handen gaan en maakte zo een selectie: kan weg (een paar dingen maar), is eigenlijk voor de winter (ook een paar items) en kan opgevouwen worden, omdat het als shirt wordt gedragen (ook een paar items).
3. De rest hing ik weer terug, enigszins op kleur.
4. Het resultaat: weer ruimte tussen de kleding, zodat het een klein beetje luchtig kan hangen en dat je zelfs de hangertjes nog wat naar links of recht kan schuiven (dat kon ook niet meer). 



Ook hiermee ben ik erg blij! Het ordenen was wederom in een mum van tijd gedaan!

Daarna ben ik gelijk verder gegaan met de sokken van mijn man. De (goede) sokken lagen altijd zodanig in de la, dat rechts de blauwe te vinden waren, links de grijze/zwarte en bewerkte sokken en dat achteraan de nieuwe paren lagen. Het voldeed eigenlijk best, maar je had geen overzicht welke sokken er nu allemaal waren. Ook waren de stapels, na het pakken van sokken, niet altijd meer zo netjes. 

Tijd dus voor een andere organisatie:

Ik ging als volgt te werk:
1. Alle sokken kwamen op een hoop op het bed



2. Er hoefde geen selectie plaats te vinden, omdat ik dat altijd al na het wassen doe (sokken die wat sleets tonen bijv. gaan naar de werkkast van mijn man; sokken met gaten gaan weg. En nee, sokken stoppen kan ik niet...)
3. Het was dus enkel een kwestie van de sokken nog een keer dubbelvouwen (met patroon naar boven) en geordend in de la terugleggen (=dus eigenlijk: terugzetten, want de sokkenbundels worden rechtop gezet).
4. Dit is het resultaat:



Links liggen de grijze/zwarte en bewerkte sokken; rechts liggen de blauwe en blauwige sokken, tussenin liggen de nieuwe blauwige sokken en achterin liggen de nieuwe zwartige etc. sokken.

's Avonds liet ik het aan mijn man zien. Hij vindt het prima wat ik allemaal doe met opruimen enzo, maar zelf gelooft hij het allemaal wel en is hij wat nuchterder in al deze zaken, voor hem geldt meer de praktische kant, maar hij reageerde positief op de sokkenla!

Op dezelfde dag als de sokken en bloesjes heb ik ook nog mijn boeken en al onze cd's gedaan, maar daarover een volgend artikel.

Geen opmerkingen: