vrijdag 14 augustus 2015

Schoonmaakmiddel-arsenaal? Opruimen met de KonMari-methode (1)

Mijn oma maakte schoon met zand-soda-zeep...=...rust-regelmaat-reinheid.

Al geruime tijd word ik eigenlijk heel onrustig van de vele schoonmaakmiddelen die we in huis hebben. We hebben schoonmaakmiddelen in de badkamer, voor de bovenboel. We hebben schoonmaakmiddelen in de keukenkast, voor de benedenboel en we hebben schoonmaakmiddelen in de gangkast voor meubels en vloeren. In de badkamer hebben we al die flessen in een rolcontainertje staan, maar ook in de sopemmer. Heb je de emmer een keer nodig, moet je eerst alles er uit halen en dat geeft weer onrust en ergernis. In de keukenkast hebben we alle flessen e.d. in twee manden staan, los ernaast, maar ook nog weer in een sopemmer. Zelfde verhaal. In de kelderkast hebben we de flessen in bakken staan. 

Wanneer je onze schoonmaakmiddelen van boven met die van beneden vergelijkt, kom je verschillende tegen die dezelfde inhoud hebben. Je zou er zomaar memory mee kunnen spelen. Waarom dubbelen? Om de reden dat ik geen zin heb, om spullen van boven naar beneden te sjouwen en vice versa. 

Nu hik ik dus al geruime tijd tegen al die flessen aan. De helft wordt wel of niet gebruikt. Verschillende producten zijn fijn of juist niet fijn. Ook koop ik zelfs nog wel eens wat er bij, omdat het ergens wordt aangeprezen...of omdat het zo lekker ruikt...of omdat het in de actie is...

Nu verdiep ik me de laatste tijd in de KonMari-methode. Deze methode is ontwikkeld door de Japanse Marie Kondo. Ze heeft een boek hierover geschreven: The life-changing magic of tidying up. 

In het Nederlands vertaald heet het boek: Opgeruimd! Ik heb het gereserveerd bij de bieb en hoop het binnenkort te gaan lezen. Het is wereldwijd een bestseller. Het is niet de zoveelste opruimmethode, maar deze methode gaat er onder andere vanuit dat je niet per ruimte, maar per categorie opruimt. Verder, dat je eerst alles voor je uitstalt. ZIEN wat je hebt. Daarna ga je bij elk item nadenken of je er blij van wordt. Ja? houden. Nee? wegdoen. 
Ik ben erg benieuwd naar het boek en heb er zin in om het te lezen. 
Op internet kan je een arsenaal aan teksten lezen en video's zien van en over deze jonge vrouw en haar resultaatboekende methode! Over de hele wereld worden zo woningen ontrommeld. Wanneer ik het boek heb gelezen, zal een review op m'n blog komen.

Veel zaken zijn best netjes in ons huis, maar een aantal categorieën in ons huis kan de KonMari-opruimmethode wel gebruiken. Boeken, cd's, sjaaltjes, spullen achter het zolderschot (vooral Doe-het-zelf) en schoonmaakmiddelen. 

Vandaag maar eens met de schoonmaakmiddelen begonnen. Hierbij volgde ik de volgende stappen:

1. Ik verzamelde in een wasmand alle schoonmaakitems vanuit het hele huis en stalde het op het aanrecht willekeurig neer. En dat was echt schrikken! En ik ben geeneens een goede schoonmaakster, vind ik.

2. Alle schoonmaakitems ordende ik naar soort van schoonmaak: ontvetters+ovenreinigers, ontkalker+schimmelwering, glasreinigers+vlekkenspray, schuurmiddelen+RVS-reinigers, bleekmiddelen+voegenreiniger+kunsstofreiniger, allesreinigers+ontstoppers, meubelreinigers, vloerreinigers, multi: zoals: spiritus, schoonmaakazijn, (bak)soda, citroen en twee pakjes meubel- en leerdoekjes. Wederom was het schrikken, ook al stond alles wat in het gelid. Wat een flessen en spullen toch!



3. Toen brak het moment aan om elk item in de hand te nemen en er bij te vragen: Word ik er blij van? Nu vind ik dit niet zo'n fijne vraag, want schoonmaken is niet mijn hobby. Dus ik heb twee andere vragen gesteld:
1. Gebruik ik het product regelmatig?
2. Vind ik het product goed werken?

Zodra ik op beide vragen ja kon zeggen, dan mocht heb product in ons huis blijven wonen. Een of geen keer ja, dan moest het in de weg-bak. 

4. Voordat de echte selectie plaatsvond (en dat was eigenlijk in een mum van tijd gedaan!), heb ik eerst dubbelen bij elkaar gegoten, zodat er heel wat lege flessen wegkonden:



5. De selectie was als volgt:

a. Vloer-en meubelreinigers:
De meeste van deze producten vind ik fijn werken. Pledge geeft wat mij betreft echt resultaat. De HG meubelglansspray wil ik als eerste op gaan maken. Daarna koop ik het niet weer. De HG leercleaner wil ik meer gaan gebruiken voor onze leren stoelen. De doekjes zijn ideaal voor wanneer je bijv. visite krijgt en even de boel wilt opfrissen. 
Deze producten kregen weer hun plek in de gangkast.

b. Zo snel mogelijk opmaken:

De Glorix heb ik net voor het tikken van dit artikel opgemaakt. Koop ik niet weer. Zal best werken, maar is niet opzienbarend. De HG magnetronreiniger wil ik volgende week gaan gebruiken en opmaken. Koop ik ook niet weer. Er zijn andere manieren om je magnetron schoon te houden en onze magnetron is sowieso niet zo vies. De voegenfrisser hoop ik ook volgende week op te gaan maken (in de badkamer). Daarna koop ik 'm niet weer. Bleek of Dasty werken nl. beter.

c. Voor de bovenboel:


Ik wilde boven alleen nog maar die spullen hebben, die meerdere keren in de week boven gebruikt worden, dus niet alleen voor de wekelijkse schoonmaak. Allereerst Kalkreiniger. Wanneer deze fles op is, weet ik niet of ik een merkreiniger koop (die beter werkt) of alles met azijn ga doen. Deze WC-eend koop in niet weer, wanneer het op is. Wel wil ik de blauwe versie (nr. 1) kopen, want die werkt beter. In de flacon van Dasty zit geen Dasty, maar een allesreinigmengsel van AJAX en Blue Wonder. Beide merken werken naar tevredenheid. De schimmelcleaner gebruik ik op in de douche. Wanneer de fles leeg is, koop ik het niet weer. Bleek of Dasty werken net zo goed of beter. De vloerreiniger werkt gewoon naar wens.

d. Voor in het keukenkastje:

Dit zijn de producten die overbleven na de selectie. Deze zullen dus èn beneden èn boven gebruikt gaan worden. 
Dasty: ik wil het niet meer missen. Wel oppassen, want het kan agressief zijn. Schuurmiddel van de Lidl: werkt prima, zelfs nog fijner dan van Cif bijvoorbeeld! Glasreiniger: wel handig, maar wanneer de fles leeg is, koop ik ws. geen nieuwe fles meer. Een allesreiniger zal ook goed werken. Ovenreiniger: hiervan heb ik nog erg veel. Werkt zeer goed, maar kan erg agressief zijn. Schoonmaakazijn: onmisbaar. Ik wissel met de geurtjes. Bleek van Harpic, een merk dus. Wat is hier nu zo bijzonder aan? Wanneer de fles op is, koop ik gewoon normale goedkope bleek. Allesreiniger van Ajax: heerlijke geur. Spiritus: onmisbaar. Starglanz: eens gekocht, toch maar houden en gebruiken, maar met koperpoets en/of azijn krijg ik ons RVS ook wel naar wens. Dus wanneer het op is, hoeft het niet meer gekocht te worden. Soda: onmisbaar. Baksoda: schijnt een veelheid aan toepasmogelijkheden te hebben, maar daarin moet ik me nog verdiepen.

e. Voor de milieustraat:

Deze producten gebruik ik niet of vind ik niet fijn. Ik ga a.s. zaterdag proberen ze bij de milieustraat (Klein chemisch afval) te deponeren.

Mijn conclusie over deze eerste KonMari-methodesessie: het maakt je bewust! Bewust van wat je hebt. Bewust waarom je zaken hebt. Bewust waarom je iets bewaart. Bewust waarom je iets niet nodig hebt. 
In het geval van de schoonmaakmiddelen was het verzamelen van alle items bijna nog meer werk, dan het selecteren. Het geeft een goed gevoel! Ik weet ook waarom bepaalde items niet meer in ons huis komen, wanneer ze op zijn. 




Je huis wordt er netjes van. Je hebt minder producten, doch genoeg. En... je krijgt zin in het volgende opruimproject!

1 opmerking:

Bianca zei

Handige tips. Ik ga het toch eens proberen! Ben benieuwd!