zaterdag 22 augustus 2015

Roomijs met stevia gezoet (ijsmachine)

Een tijdje terug schreef ik een post over het maken van roomijs. Het was de bedoeling dat dat ijs met de machine gemaakt zou worden, maar de draaiarm bleek klem te gaan zitten. Het ijs werd dus geheel met de hand gemaakt, naar smakelijk welbevinden!

De draaiarm heb ik inmiddels wat bijgeschaafd, zodat klemzitten verleden tijd is. Een volgende poging dus om roomijs te maken met de ijsmachine. Deze keer wil ik enkel stevia gebruiken, dus geen geraffineerde suikers. 

Benodigdheden voor een halve liter roomijs:

*1 grote eidooier * 2,5 tl steviapoeder * paar druppels stevia * 75 gram gepureerd fruit (bramen, banaan, appel) * 125 ml melk * 200 ml ongeklopte slagroom

1. Ik klopte eerst de zeer gele eidooier met de suikers tot een schuimig geheel: 



2. Daarna roerde ik de melk er doorheen:



3. Vervolgens gingen de andere ingrediënten er doorheen:



4. Terwijl dit even rustte, klopte ik de slagroom bijna stijf:



5. De twee mengels gingen weer bij elkaar:


6. De ijsmachine kon gevuld worden en op 25 minuten draaien gezet worden:


7. Na 15 minuten stopte de machine er mee. Dat was natuurlijk niet helemaal de bedoeling. Het ijs had een mooie structuur, maar was nog niet stevig (bevroren) genoeg. Ik heb het ijs in een bakje gedaan en in de vriezer gezet:


8. Proeven geblazen: roomijs, enkel gezoet met stevia:


We vonden het ijs best lekker, maar door het bosbessensap, wat we er overheen hadden gedaan, was de ijssmaak niet zo duidelijk meer te proeven. Verder mocht het ijs wat ons betreft wel iets zoeter, maar dat kan simpelweg door meer steviapoeder bij de bereiding toe te voegen. De structuur was prima. 

Geen opmerkingen: