donderdag 2 juli 2015

Een dag uit het leven van Alledag


Het is alweer een tijdje geleden dat ik een dag uit het leven van alledag heb beschreven. Hierbij weer zo'n dagbeschrijving.

Ik werk in het onderwijs en normaal gesproken ben ik, naast het weekend, op woensdag en donderdag vrij. Op deze dagen gebeurt 'het' dan ook in het huishouden en vaak gebeuren op deze dagen ook nog dingetjes voor het schoolwerk. 
Vanwege een zieke collega werk ik sinds twee maanden ook tijdelijk op donderdag. Dit betekent dat 'alles in het huishouden' op de woensdag moet gebeuren. Nu is dit niet helemaal waar, want in deze tijd dat ik meer van huis ben, begin ik al op de maandagavond met de wassen, zodat ik op woensdag enkel nog moet strijken. Verder doe ik altijd op zaterdag ook nog wel het een en ander voor school en in en om het huis, maar dat zijn dan meer de wat kleinere klusjes, of het nog even netjes maken van ditjes en datjes. 
Hieronder heb ik een woensdag beschreven, waarin dus het grootste deel van het huishouden gedaan wordt. 

Om 7 uur stond ik op. Ik wierp eerst alle ramen en deuren open, om nog wat frisse lucht binnen te halen, zodat we de komende hittedagen kunnen trotseren. Vervolgens nuttigde ik, heerlijk in pyjama, m'n ontbijtje van een boterham met kaas en een beker koffie. Daarna was het tijd om me aan te kleden voor de nieuwe dag, nadat ik eerst ook nog even de vaatwasser (die vannacht had gedraaid) had uitgepakt, een prullenbak had gesopt en de krulborstel had geschoond. Aangekleed en wel begon ik met het vouwen van de inmiddels droge was en het alvast wat wegstrijken van het een en ander. 
Vervolgens deed ik een half uurtje wat voor het schoolwerk. Daarna was het tijd om boodschappen te gaan doen. Hiermee was ik zo'n anderhalve uur zoet, inclusief het schoonmaken van de koelkast, want dat doe ik elke week, voordat de nieuwe boodschappen in de koelkast gaan. Daarna was het tijd voor een beker koffie. 

Na de koffie deed ik nog weer een uurtje wat voor school en sloot ik de ochtend af met het gevouwen wasgoed in de kasten te leggen en met de lunch van een boterham met speculoos en een glas fruitdrank.

De middag begon met het wegstrijken en het opbergen van de rest van het wasgoed. Ook dat was gepiept. Vervolgens haalde ik nog een lapje door de zolder heen. Daarna was het tijd voor het schonen van de bovenverdieping. Eerst stofte ik alles af en zoog de vloeroppervlakten en traptreden. 

Daarna sopte ik de deuren en andere oppervlakten die lekker gesopt konden worden (wel met een enigszins Franse slag...). Verder dweilde ik de vloeren van de bovenverdieping en terwijl die konden drogen, sopte ik de badkamer en het toilet. De bovenverdieping was lekker klaar. Tijd voor een kop koffie!

Na de bovenverdieping was de benedenverdieping aan de beurt. Eerst zoog ik alles, daarna nam ik met een stofhandschoen (ideaal voor een snelle stofbeurt!) alle meubels en snuisterijen e.d. af en sopte ik de deuren, vensterbanken en het toilet. Daarna kon de vloer gedweild worden. Ook lekker schoon. 



Inmiddels was het 4 uur geworden. Tijd even voor wat ontspanning. 

Hierna toog ik weer naar boven, waar ik me altijd voorbereid voor het werk en deed ik nog een uurtje wat aan het schoolwerk. 
Daarna was het tijd om nog wat rekeningen e.d. over te maken en buiten even wat te vegen.



De middag was alweer voorbij.

De avond begon met een kookpartij: kipfilet, aardappelen, boontjes en spitskool. Terwijl alles op het gas stond gaar te worden, kon ik de keuken soppelen. Kastjes aan de buitenkant afnemen, tegeltjes afnemen, vensterbank en dat soort dingen. Ook even de vloer afgenomen. Ook dat was gepiept. Het eten was inmiddels klaar en kon heerlijk genuttigd worden. 

Na het eten kon de vaatwasser gevuld worden, goede pannen met de hand worden afgewassen en het gasstel en de gootsteen nog schoongemaakt worden. 
Met een douchebeurt sloot ik de werkzaamheden voor deze woensdag af. De rest van de avond besteedde ik nog aan ontspannen zaken. 

In deze tijd dat ik meer buitenshuis werk, gebeuren de dingen in en om huis wat met de Franse slag. Over een paar weken zal het extra werken op de donderdag niet meer nodig zijn. Dan wil ik graag het huis met een Deutsche Gründlichkeit onderhanden nemen om vervolgens het huishouden weer met de Hollandsche properheid te onderhouden!

Wat doen jullie zoal op een dag?

Geen opmerkingen: