donderdag 21 mei 2015

DE kledingwissel, van winter naar zomer


Elk half jaar terugkerend
Elk half jaar gebeurt hier in ons huis DE kledingwissel. Met kapitale letters, want elke keer is het weer een hele happening. Niet omdat het zo leuk is, want leuk vind ik het niet, maar omdat het halve huis op de kop komt te staan. Kleding moet namelijk van de eerste verdieping naar de zolder en van de zolder naar de eerste verdieping gebracht worden, alle kleding moet uitgezocht worden en geselecteerd worden, kasten moeten van binnen en buiten schoongemaakt worden en verschillende kledingstukken moeten gewassen worden. Ook moeten daarna nog zakken met kleding weggebracht worden. Na deze hele happening moet ook de zolder en eerste verdieping nog een stofbeurt hebben en moet ik mijn man proberen te overtuigen dat sommige kledingitems van hem toch ècht weg moeten....
Meestal reserveer ik voor dit gebeuren 1 dag, de eerste dag van de meivakantie of herfstvakantie. Op de een of andere manier ben ik dan ook zo'n hele dag zoet hiermee. Hoe dat komt? Wel, we hebben erg veel kleren... 

Meivakantie
Dit keer wilde ik proberen wat meer kleding weg te gaan doen. Veel kleding dragen we amper of niet, maar toch komen deze stofstukken elke keer weer in de kast te hangen, want het zou dit jaar weleens kunnen zijn dat we de stukken toch gaan dragen..., of misschien passen we het dit jaar wel weer..., of misschien vinden we het dit jaar wel weer mooi...,of je weet maar nooit... Je kent het wel...
Terwijl ik dit schrijf, besef ik weer eens temeer hoe goed we het eigenlijk hebben: overvloed, te veel... We zouden daar weleens wat meer bij stil mogen staan. Vaak vinden we het zo gewoon dat we veel hebben en dan mopperen we ook nog dat we niets hebben om aan te trekken.

Kledingselectie
De kledingselectie verliep volgens het volgende stappenplan:
1. Is het nog mooi en kwalitatief goed en draag ik het regelmatig en is het met meerdere stukken te combineren? Houden
2. Is het niet zo mooi meer (wat verwassen, of pluizerig etc.) of zit het veel te groot of te klein, of heb ik het al een paar jaar niet meer gedragen? Wegdoen

Het stappenplan:
1. Ik heb eerst alle winterkleding uit de kasten op de eerste verdieping gehaald en op een schone vloer of op bed gelegd. Hierbij heb ik gelijk geselecteerd: wat gehouden kan worden voor de volgende keer, wat echt wegkan en de twijfelgevallen.
2. Vervolgens heb ik de kasten van binnen lekker schoongemaakt met een sopje.
3. Daarna heb ik de gevulde kledingzakken van zolder gehaald. Hierin bewaarden wij de andere seizoenskleding. 
4. Deze kleding voor het komende seizoen heb ik ook geselecteerd volgens houden, wegdoen, of twijfelen en netjes in de schone kasten op de eerste verdieping gehangen of gelegd.
5. Hierna heb ik de zolderkast lekker opgeschoond.
6. De winterkleding, die niet gewassen hoefde te worden, heb ik in kledingzakken en plastic zakken gedaan en weer in de zolderkast gedaan.
7. Tot slot heb ik Weggeefkleding in plastic zakken gedaan, wegdoekleding in een kartonnen doos gedaan en twijfelgevallen...
8. En helemaal tot slot heb ik de mag-dit-alsjeblieft-weg-kledingstapel van mijn man aan mijn man getoond en hem proberen te overtuigen dat deze stapel toch echt naar een betere bestemming moet...

Het wegdoen
Kleding dat nog goed te dragen is en niet bevlekt of versleten is, maar die ik toch wilde wegdoen, is in zakken gegaan en in de kledingcontainer van het Leger des Heils gegaan.

Kleding die niet zo mooi meer is, om welke reden dan ook, maar ook bijv. versleten theedoeken, of kapotte riemen en sokken, zijn in een doos gedaan en die is gratis gestuurd (via Post.nl) naar Packmee. Zij sorteren de inhoud van zo'n doos weer en kijken wat zij nog wel bruikbaar vinden voor wie dan ook en wat gerecycled kan worden. Kijk hiervoor op de site van Packmee!

Geen opmerkingen: