woensdag 7 januari 2015

In de leesstoel: een kringloopaanwinstje

Zo nu en dan koop ik bij de kringlopen hier in de buurt oude kinder- en jeugdboeken. Sommigen mogen zich zelfs antiek noemen! Ik vind het heerlijk om die oude boekjes te lezen, met name vanwege de sfeer van vroeger die op alle bladzijden te vinden is. Soms bewaar ik die aankoopjes zelf, maar meestal zet ik de boekjes tussen alle hedendaagse kinderboeken in de klassenbieb van mijn leerlingen. En het grappige is, ook al spat de aantrekkelijkheid van titel of van kleur of van spannendheid niet van deze boekjes af, de kinderen lezen toch veelvuldig deze boekjes! 

Hierbij weer zo'n boekje: 




Een fijne vacantie. Het woord vacantie nog met een c gespeld. Er gebeurt eigenlijk niets spannends of bijzonders in dit boekje. Het is gewoon een gezellig kabbelend verhaaltje over een jongen die zijn vacantie :) op de boerderij doorbrengt. 
De kosten van dit boekje waren destijds (net na de Tweede Wereldoorlog) per stuk: 85 cent (guldens wel te verstaan) en per serie 65 cent. Stelde je er toentertijd prijs op dit boekje in gebonden versie te kopen, dan betaalde je daar f 1,25 voor. Heerlijk toch?

Ook dit boekje komt weer in de klassenbieb van mijn leerlingen te staan. Eens kijken door hoeveel hedendaagse kinderogen dit boekje wordt gelezen!

Kopen jullie wel eens oude (kinder-, jeugd-)boeken? Wat vinden jullie de verschillen met de hedendaagse boeken/literatuur? 

Geen opmerkingen: