zaterdag 17 januari 2015

Hoe krijg je orde in je huishoudelijke taken?

Over het op een goede manier inrichten en organiseren van je huishouden is al veel geschreven en gesproken, in het verleden, maar ook in het heden. Het is denk ik van alle tijden dat vrouwen (en wellicht ook mannen) zoeken naar een manier waarop het huishouden goed èn effectief 'gedaan' kan worden. Zeker in onze tijd, waarin men het steeds drukker en drukker heeft of lijkt te hebben, is het zaak om je huishoudelijke routines eens kritisch tegen het licht te houden en te kijken of het hier en daar anders kan of moet.

Ik ben al lang bezig om ons huishouden zo effectief mogelijk te structureren. Veel dingen vinden wij al goed gaan. Sommige zaken kunnen nog anders, met name de zaken die eigenlijk op de vakanties neer komen.
Zelf werk ik 3 volle dagen in de week in het onderwijs. Op die dagen wil ik 's avonds niet te veel in het huishouden doen. Verder wil ook op zaterdag niet al te veel in het huishouden doen. Op zondag ook niet, omdat we die dag vieren als rustdag. Blijven er dus 2 beoogde dagen over, waarin veel kan gebeuren. Op de andere dagen kunnen sommige klusjes geklaard worden.

Al enige tijd verdiep ik me in de structuur van Zones in je huis. Dit betekent kort gezegd dat je je huis opdeelt in Zones en dat je elke week een Zone wat beter onder handen neemt. 

Op de site projectnaturalbeauty.nl zag ik dat de blogster ook haar huis in Zones heeft opgedeeld en elke Zone op een kleurig papier heeft geplakt, zodat je wekelijks een goed overzicht hebt. Dit idee heb ik overgenomen.

Ik heb ons huis in 4 Zones opgedeeld. Dit betekent dat elke 4 weken bijna alles grondig wordt gedaan in en buiten je huis. Verder komen natuurlijk dagelijks en wekelijks de normale klusjes aan de orde, waarvan ik sommigen niet eens heb opgeschreven, zoals vaatwasser inpakken en uitpakken. Dat gaat zo in een lijn door. 
Ik heb, net als bovengenoemde blogster, op elk zonepapier ook de wekelijkse klusjes genoteerd en de 4 zonepapieren op leuke onderpapieren geplakt. De 4 papieren bewaar ik in een showhoes. Elke week verdwijnt de bovenste Zone, die dus gedaan is, naar achteren. 

op deze foto zijn de 4 Zonepapieren te zien.


Nu ben ik nog naar één ding benieuwd en wel naar dit: ga ik mij goed aan deze Zonepapieren houden? In ieder geval een goed voornemen voor 2015! Wellicht volgt over een maand een update hiervan.

Wanneer jullie benieuwd zijn naar de verschillende klussen in en om het huis en hoe ze ingedeeld zijn, laat het mij even weten, dan kan daar een ander artikel aan gewijd worden.

Geen opmerkingen: